Heeft de titel van directeur Communicatie zijn langste tijd gehad? Het lijkt er wel op. Een pleidooi voor een andere naam. Directeur Corporate Affairs wellicht?
Zo’n twee weken geleden vroeg Linkedin mij of ik persoon X wilde feliciteren met zijn nieuwe functie. Hij was namelijk directeur Corporate Affairs geworden. Ik werd er blij van.
Natuurlijk gunde ik hem die functie, maar ik vond vooral die functietitel ijzersterk. Die titel past namelijk bij wat er verwacht mag worden van een moderne afdeling … Communicatie. De titel directeur Communicatie lijkt niet meer helemaal de lading te dekken.
Ik ben dan ook voorstander om de functietitel directeur Communicatie langzamerhand te vervangen voor een betere. Waarom? Vanwege de toenemende aandacht in de top voor onder meer de relatie met overheid, politiek en (evt) toezichthouders.
Stakeholdermanagement krijgt steeds meer aandacht. Onomkeerbaar. Zie het statement van de 181 Amerikaanse CEO’s over de purpose van de organisatie. Maar ook bijvoorbeeld McKinsey schreef er eerder een interessant artikel over.
Daarnaast groeien Marketing en Communicatie steeds meer naar elkaar toe. Dit interessante stuk van CNBC is de moeite van het lezen waard. Het beschrijft de recente keuzes die Uber heeft gemaakt: bye bye marketingdirecteur.
Het totale palet aan stakeholders wordt dus steeds integraler benaderd. En daarbij beperkt de professionele afdeling Communicatie zich natuurlijk allang niet meer alleen tot media en medewerkers. Daarom, moet de term ‘Communicatie’ als aanduider (de afdeling Communicatie, de Chief Communication Officer, …) worden gekoesterd of overboord worden gegooid? Wat vind jij?
Ik ben dus voor vernieuwing. Omdat ik voor een veel integrale benadering van stakeholders ben. Tijd voor de directeur Corporate Affairs die doorbraken gaat realiseren. Yes please.
Trouwens, ligt het aan mij of zie ik die titel directeur Corporate Affairs sowieso steeds vaker opduiken?
Enige minpuntje is de term ‘corporate’. Ik weet niet of men in overheidsland daar ook zo blij van wordt …
-
Pingback: Een slim ontwerp van de communicatieafdeling - THE CONNECTED LEADER