Ik ben adviseur van bedrijven, semipublieke instellingen en overheden met een focus op reputatie, communicatie en leiderschap. Mijn klanten zijn bestuurders, managers en commissarissen die behoefte aan een onafhankelijk adviseur en sparring partner. Specialismen: strategieontwikkeling, reputatie- en issuesmanagement, organisatie van de communicatie en positionering (ook CEO’s).
In 2023 lanceerde ik Beta Strategies. Mijn Linkedin-profiel vindt u hier. Stuur vooral een connectie-verzoek.
Organisaties waar ik voor werk of heb gewerkt zijn o.a. ABP, Achmea, APG, Aegon, BinckBank, DSM, Enexis, Gilead, Hogeschool Inholland, Hogeschool van Amsterdam, KPN, LUMC, mboRijnland, MSD, de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), Noordwest Ziekenhuisgroep, OML, PFZW, PostNL, Randstad Groep Nederland, Zilveren Kruis en diverse ministeries.
Contact?
Voor het inplannen van een afspraak kun je contact opnemen via [email protected] of mij rechtstreeks bellen op +31 6 13523322.
Mijn Twitter-account is @frankclkorver. Via @frankclkorver kun je me ook vinden op Instagram.
Voorbeelden van recente opdrachten
Reputatie
- Een bekend bedrijf heeft een ambitieus reputatiedoel. De vraag is hoe de komende jaren organisatiebreed (!) naar dit doel wordt toegewerkt. Ik faciliteer werksessies en adviseer over visie en strategie.
- Gevoelige kwesties kunnen uitgroeien tot grote kopzorgen. Een groot bedrijf wilde advies over hoe om te gaan met een lastige interne kwestie die mogelijk grote reputatieschade kon veroorzaken. Ik hielp bij communicatie-aanpak, onderhandeling en story-line.
- Een van Europa’s grootste spelers op het gebied van zonnepanelen wil positie bepalen en stelling nemen t.a.v. mogelijke dwangarbeid in China. Samen met de directie en medewerkers ontwikkel ik een lange termijnstrategie, communicatieaanpak en storyline.
- Een financiële dienstverlener wordt geregeld geconfronteerd met grote maatschappelijke discussies en bijbehorende ethische dilemma’s. Er is in de boardroom behoefte aan een praktisch kompas op basis waarvan besluiten genomen worden. Samen met de communicatiedirecteur en andere ‘senior executives’ ontwikkel ik een ‘ethical decision making framework’.
- Welke issues spelen er? Hoe percipiëren en waarderen stakeholders die onderneming? Waar zien we kansen voor het versterken van de positionering? Voor een internationaal bedrijf voer ik een krachtenveldonderzoek uit en kom ik met conclusies en aanbevelingen.
Communicatie
- In een markt waarin alle spelers erg op elkaar lijken, was deze bekende organisatie op zoek naar manieren om zich te onderscheiden. Aan de hand van een aantal werksessies kwamen we tot een gedurfde, creatieve aanpak.
- N.a.v. een strategische heroriëntatie moet ook opnieuw de rol, toegevoegde waarde en inrichting van de communicatieafdeling worden vastgesteld. Ik faciliteer diverse werksessies en ontwikkel samen met o.a. de directeur Communicatie de blauwdruk van de afdeling.
- Een ambitieuze organisatie wil haar positie op de Nederlandse markt verder versterken. Ik begeleid het directieteam bij de positionering en werk de positionering uit in een ‘message house’. Dit verhaal dient als kompas voor alle interne en externe communicatie.
- Een groot ziekenhuis heeft haar communicatieafdeling ingrijpend zien veranderen. De volgende stap was het ontwikkelen van een communicatieplan. Ik heb deze afdeling begeleid en geadviseerd over de communicatieroute.
- Wat als je continu te maken hebt met maatschappelijke issues? Hoe beslis je dan of je je wel of niet uitspreekt? Samen met de klant ontwikkelen we een praktisch framework aan de hand waarvan de directie kan besluiten zich wel of niet uit te spreke over een issue.
Leiderschap
- Op basis van een praktisch werk- en denkmodel hebben we doelen en prioriteiten voor een grote afdeling vastgesteld. Ik begeleid en adviseer het managementteam van die afdeling bij de uitvoering ervan en spring bij waar nodig.
- Een onderneming communiceert vanwege verschillende grootschalige projecten voortdurend met politiek en media. Ik adviseer over messaging en aanpak en ben sparring partner van de directeur.
- Er was sprake van een in het oog springende CEO-wisseling. Ik adviseerde over uitgangspunten, kpi’s en communicatiestrategie en vertaalde dit naar concrete actiepunten. Samen met de CEO werkte ik aan haar verhaal, houding en tone-of-voice.
- Een grote publieke speler wil het voortouw nemen t.a.v. een aantal grote veranderingen. Stakeholdermanagement speelt hierbij een belangrijke rol. Hoe vul je als organisatie je leiderschapspositie in? Wat doe je wel? Wat doe je niet? Waar maak je het verschil?
- Commissarissen hebben te maken met gedoe in een organisatie. Ruzies halen de media. Ik adviseer de voorzitter van de RvC over risicobeheersing, communicatieaanpak en messaging.
Meer weten? Behoefte aan referenties? Laat het mij weten.