“McKinsey wil imago weer oppoetsen“. Dat was de titel van een artikel dat afgelopen zaterdag in het NRC stond. Omdat ik NRC – ondanks de schandalen die McKinsey teisteren – wel erg stelling vond over de ‘dubieuze reputatie’ van het bedrijf, schreef ik een brief aan het NRC. En die brief werd op donderdag 18 maart in het NRC geplaatst.
Hieronder een screendump. En hier een link naar het digitale artikel.
En dan hier ook nog de platte tekst:
McKinsey. Slecht imago, zou het?
NRC schrijft dat adviesbureau McKinsey zijn imago wil oppoetsen (13/3) en stelt dat de glans er “na een reeks schandalen” af is. Aan de hand van een paar voorbeelden wordt duidelijk dat het bedrijf te maken heeft met een aantal schandalen van formaat. Maar kun je op basis van die voorbeelden automatisch stellen dat McKinsey een “dubieuze reputatie” heeft? Je mag verwachten dat zo’n stevige stelling op z’n minst wordt onderbouwd met imago-onderzoek of dat met experts op dit vlak wordt gesproken. Uit onderzoek blijkt namelijk dat sterke reputaties best tegen een stootje kunnen. Het zou mij niet verbazen als dat ook bij McKinsey het geval is. Door zonder bewijsvoering te stellen dat het slecht gesteld is met het imago van McKinsey, wordt de kans vergroot dat het bedrijf ook daadwerkelijk een slechte reputatie krijgt. Daarmee neemt NRC het risico een zogenaamde self fullfilling prophesy te creëren. Een onderbouwing was hier op zijn plaats geweest.
Frank Körver, Naarden (partner Wepublic)
Benieuwd hoe jij hier naar kijkt! Met me eens? Oneens? Deel gerust je mening. Rechtstreeks ([email protected]) of hieronder bij de comments.
Geïnteresseerd in het onderwerp? Wat je wellicht ook wilt lezen:
- Blog: Nog even over die onnodige bonusrel bij KLM
- Blog: Issuesmanagement: soms moet je lef tonen en kiezen voor de confrontatie
- Blog: Heeft Nike haar magie verloren? 8 inzichten over o.a. strategie, activisme, reputatie en authenticiteit
- Blog: Reputatie-issue? Zorg dat de kloof met stakeholders kleiner wordt. (en doe vooral niet zoals deze CEO…)
- Blog: De houdgreep die reputatie heet
-
Pingback: Communicatiebudget: niet verlagen, maar verdubbelen! - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: De houdgreep die reputatie heet (deel II) - THE CONNECTED LEADER