Bij het nemen van besluiten alleen kijken naar wat goed is voor beleggers? Amerikaanse CEO’s zeggen dat het voorgoed verleden tijd is. Wow! Een ontzettend belangrijk signaal. Zelfs anno 2019.
De druk op die topmanagers was natuurlijk groot. Consumenten voeren steeds vaker actie met hun portemonnee. Investeerders roeren zich. Zo roept Larry Fink (topman Blackrock) in een brief CEO’s op meer aandacht te besteden aan duurzaamheid en wordt ook in bladen als Harvard Business Review continu aangetoond dat stakeholderfocus loont.
En vergeet niet, topmensen hechten aan hun reputatie. Geen enkele CEO wil de geschiedenis ingaan als de ‘bad guy’. En ook op het feestje van je dochter wil je je niet schamen.
Het statement van de Amerikaanse topmensen is een signaal richting CEO’s over de hele wereld. Er is een nieuwe norm. Maar nu wordt het spannend. Er is werk aan de winkel. Belofte maakt schuld. Verantwoordelijkheid nemen en verantwoording afleggen. Luisteren, dialoog, maximale transparantie. Richting alle stakeholders.
Voldoe je niet aan de verwachtingen, dan word je aan de schandpaal genageld. Voldoe je wél aan de verwachtingen, dan … volgt er geen hulde meer. Het is namelijk het nieuwe normaal geworden. En zo ligt de lat steeds hoger. Organisaties zullen zich hierop moeten voorbereiden.
We zien het in onze eigen praktijk; stakeholder alignment is ‘hot’. En het belang dat CEO’s aan goed stakeholder alignment hechten, zal de komende jaren alleen maar toenemen. Maar goed ook, anders kunnen wij ons werk niet fatsoenlijk doen. Issuesmanagement wordt steeds belangrijker.
In Nederland zijn we veel verder qua stakeholderfocus. Maar toch. Zo werkte ik voor een klant waar de CEO halsstarrig de aandeelhouder op positie 1, 2 en 3 bleef zetten. En dat terwijl de hele organisatie, de hele samenleving, snakte naar een ander geluid. Bijzonder pijnlijk. Hopelijk is dat denken nu snel verleden tijd. Stakeholdervertrouwen als nieuwe bottomline, ik geloof erin.
Naschrift. Een deel van dit bericht is ook opgenomen in een artikel op Adformatie.nl (“Nederlandse experts over de historische verklaring van 181 Amerikaanse top-ceo’s”). Je vindt het artikel hier.
-
Pingback: Oplossen kloof 'bedrijfselite' en samenleving? Signalen stemmen (nog) niet hoopvol. - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: De squeeze waar veel communicatiedirecteuren in zitten - THE CONNECTED LEADER