Er gaat geen dag voorbij dat je niet iets leest over purpose. De aandacht is terecht. “It drives employee satisfaction and affects an organization’s ability to perform”. En we kennen allemaal de onderzoeken waaruit blijkt dat consumenten de voorkeur geven aan bedrijven die streven naar een betere wereld.
Purpose doet er toe.
Voor mij gaat het over het hebben van een inspirerend doel en de wereld beter achterlaten dan hoe je deze heb aangetroffen.
En zo heeft iedereen zijn of haar eigen opvatting.
Purpose has become something of a fad and a victim of its own success.
Jonathan Knowles, B. Tom Hunker, Hannah Grove, and Alison James, What Is the Purpose of Your Purpose?, Harvard Business Review (maart-april 2022)
Purpose: Competence – Culture – Cause
In Harvard Business Review las ik een prachtig artikel over ‘What is the Purpose of Your Purpose?’. Door dat artikel kwam ik tot de conclusie dat mijn opvatting wel erg beperkt was. Knowles et al. introduceren in het artikel drie categorieën.
- Competence-based purpose: de nadruk ligt op “the function that our product serves“. Bijvoorbeeld: ‘First Move the World‘ of ‘We protect what matters most‘.
- Culture-based purpose: hierbij gaat het vooral over “the intent with which we run our business”. Bijvoorbeeld: ‘To Live and Deliver WOW‘ of ‘To help all families discover the joy of everyday life‘.
- Cause-based purpose: de nadruk ligt op “the social good to which we aspire”. Bijvoorbeeld: ‘In business to save our home planet‘ of ‘Working together for a healthier world’.
In de praktijk ligt de focus eigenlijk vooral veel op ‘cause-based purposes’. Dat is niet heel gek. Want de nadruk ligt op verandering. Op een betere wereld. Een betere toekomst. Het spreekt aan en het is inspirerend.
We hoeven niet allemaal een Patagonia te zijn
Hoewel we vaak diep onder de indruk zijn van die prachtige statements en de bevlogen leiders die ze uitdragen, betekent het niet automatisch dat zo’n cause-based purpose ook de beste keuze is voor jouw organisatie. Dat hoeft helemaal niet. Die andere categorieën kunnen ook effectief zijn. Ze kunnen allemaal een betekenisvolle why creëren.
Want door de nadruk te leggen op competenties kun je heel overtuigend en aansprekend de waardepropositie van je organisatie beschrijven. Het is direct duidelijk waar het bedrijf in wil excelleren.
En het voordeel van focussen op cultuur is natuurlijk dat het community en samenwerking kan versterken omdat het zo de nadruk legt op de kracht en het belang van cultuur.
“Today’s business leaders are under pressure to come up with a corporate purpose, much as they were challenged to develop vision and mission statements in the 1980s and 1990s. Although this focus on the role of corporations in the economy and broader society has many positive aspects, a risk is that speed, shortcuts, and spin may take precedence over authentic action.”
Knowles, et al., maart-april 2022
Gaandeweg hebben we ons alleen een beetje gek laten maken. We willen allemaal een Patagonia zijn.
Een goede purpose kan ongekend krachtig zijn. Maar het moet wel authentiek zijn. Niet iedereen hoeft de wereld te redden. Purpose gaat over overtuiging, zingeving. Over gedeelde opvattingen en richting. Geïnteresseerd in het onderwerp? Lees dan zeker het artikel.
(Image by Alexas_Fotos from Pixabay)
Wat je wellicht ook interessant vindt
- 'De houdgreep die reputatie heet'
- 'Hij is er weer: de brief van Larry Fink aan CEO’s. Hier een paar belangrijke zinnen uit die brief.'
- 'Vertrouwen win je met daden. Waarom de open brief van o.a. Patagonia, Ben & Jerry’s en Danone een meesterzet is.'
- 'Stakeholdervertrouwen als nieuwe bottomline? Bring it on!'
- 'Waarom alignment niet mag ontbreken in dit McKinsey-rijtje'
-
Pingback: Cancellen Philip Morris, lastige kwestie of helemaal niet? - The Connected Leader