Belangrijk nieuws in combinatie met komkommertijd. Het statement van de 181 CEO’s dat ze zich niet langer alleen zouden laten leiden door beleggers, sloeg in als een bom. Wat een belofte! En het riep reacties op. Wow!
Natuurlijk. Het is een prachtige boodschap. CEO’s van o.a. Apple, Amazon en Sap verklaarden niet langer zoveel mogelijk geld te willen verdienen, maar vooral de maatschappij te willen verbeteren. Maar ik zei het al in een interview met Adformatie: nu wordt het spannend. En dat bleek afgelopen zondag. Een opvallende advertentie in de vorm van een open brief in The New York Times. Een meesterzet.
“Let’s get to work”. Dit was de kop van die advertentie. En die advertentie besloeg een hele pagina. Die advertentie was getekend door meer dan 30 zogenaamde ‘certified B Corporations’: Patagonia, Ben & Jerry’s, Danone, Natura, etc. FastCompany interpreteerde de oproep aan de leden van de Business Roundtable als volgt; “Put up or shut up”. Kijk, de toon is gezet.
En daarom denk ik dat die 181 CEO’s toch even moesten slikken toen ze die brief onder ogen kregen. Slechts een week hadden ze kunnen genieten van alle aandacht die hun statement kreeg.
Het was vooral hele goede PR. Maar ik denk dat deze week over de hele wereld toch snel behoorlijk wat meetings zijn ingepland.
En aan de bak moeten ze. In mijn blog “Stakeholdervertrouwen als nieuwe bottomline? Bring it on” had ik het over verantwoordelijkheid nemen en verantwoording afleggen. Luisteren, dialoog, maximale transparantie. Richting alle stakeholders. En daarbij moet de lat heel hoog gaan liggen. Want de wereld kijkt toe.
Na het statement is de druk op die 181 bedrijven alleen maar groter geworden. Door het ijzer te smeden als het heet is, was die advertentie in de New York Times een strategische meesterzet.
Nu zijn de leden van de Business Roundtable weer aan zet. En ze worden dus nauwlettend gevolgd. Niet alleen door publiek, politiek en media, maar ook door hun peers. Bam!
-
Pingback: Oplossen kloof 'bedrijfselite' en samenleving? Signalen stemmen (nog) niet hoopvol. - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: Heeft Nike haar magie verloren? 7 inzichten waar CEO's, CCO's en reputatiestrategen hun voordeel mee kunnen doen. - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: De squeeze waar veel communicatiedirecteuren (en hun CEO's) in zitten - THE CONNECTED LEADER