In een serie van 3 blogs schrijf ik over de praktische waarde van communicatiestrategie. In dit 3e en laatste blog zoom ik in op ‘strategie als kans om leiderschap te tonen’; de 7e praktische waarde van strategie die ik in mijn adviespraktijk zie. Aanleiding voor de 3 blogs zijn een bijdrage die ik heb geleverd aan een nog te verschijnen boek van Betteke van Ruler*.
Op managementimpact.nl staat dat het bij leiderschap gaat om de vraag of je bereid bent initiatief te nemen. Of je je nek durft uit te steken en bereid bent leiding te nemen.
Kijk, dat vind ik interessant.
Hoe vaak krijg je de kans in je werk om écht leiderschap te tonen? Met het ontwikkelen en implementeren van (communicatie)strategie krijg je zo’n kans.
Je neemt immers initiatief (“En nu gaan we aan de slag met strategie!”). En als het goed is, maak je hele scherpe keuzes (“Dit wordt de richting!”). Je steekt je nek uit.
Vervolgens zorg je er met je team voor dat die gemaakte keuzes ook daadwerkelijk worden doorgevoerd (zie blog 2).
Met het ontwikkelen van de communicatiestrategie, geef je anderen inzicht in jouw visie. Je bekent kleur. En je geeft het signaal af dat je je vak serieus neemt en wilt bijdragen aan succes.
Je laat zien dat je je niet wilt laten leiden door de waan van de dag. Maar dat je de waan van de dag laat leiden door strategie. Strategie als kompas dus.
Strategie helpt je een ‘Connected Leader’ te worden
Ik merk dat strategie van grote waarde kan zijn voor je ontwikkeling als professional. Bij iedere strategie die ik zelf ontwikkel, leer ik mijzelf in ieder geval steeds beter kennen.
Wat vind ik nou echt belangrijk? Waar sta ik nu echt voor? Wat vind ik van ontwikkelingen? Hoe kijk ik naar de toekomst?
Ik ben er van overtuigd dat strategie professionals kan helpen een (betere) Connected Leader te worden. Een leider die in contact staat met zichzelf en met zijn omgeving. (Zie ook mijn blog over de 5 kenmerken van een Connected Leader).
Waarom?
Strategie helpt je om jezelf, maar ook je omgeving beter te begrijpen. Door te reflecteren op ontwikkelingen. Na te denken over onderwerpen die er toe doen. Door keuzes te maken.
Ook is het een kans om te laten zien dat je verantwoordelijkheid durft te nemen. Waar sta je voor? Waar ga je voor? En daarmee is strategie dus ook cruciaal voor afleggen van verantwoording.
Het is heel simpel. Leiders aanvaarden verantwoordelijkheid – zichtbaar! – voor de beslissingen die ze nemen en de uitkomsten daarvan. Op elk niveau, op elke leeftijd, in elke positie.
Tom Peters (2005): Leiderschap. Inspireer, bevrijd, presteer. (LEESTIP!)
Als je de ambitie hebt een ‘Connected Leader’ te worden, zul je in mijn ogen strategie dus heel serieus moeten nemen. Beschouw strategie vooral als een kans die je met beide handen moet aangrijpen.
Een kans die je bovendien zelf kunt creëren. Neem dus vooral zelf het initiatief voor het ontwikkelen van die communicatiestrategie.
Wacht niet af. Pak op. Pak door.
Wat zijn jouw ervaringen?
In blog 1 beschreef ik de praktische waarde van strategie in fase 1 (de ontwikkeling van een strategie). In dat blog las je dat strategie in die fase haar waarde op 3 manieren toont:
- Waarde 1. Strategie als verbinder.
- Waarde 2. Strategie als toetssteen.
- Waarde 3. Strategie als moment om knopen door te hakken.
Fase 2 betreft het daadwerkelijk toepassen van strategie (zie blog 2). Ook in deze fase zie ik dat strategie op 3 manieren haar waarde toont:
- Waarde 4. Strategie als kompas.
- Waarde 5. Strategie als toetssteen.
- Waarde 6. Strategie als trigger voor het goede gesprek.
Dit blog waarin ik waarde #7 beschrijf (Strategie als kans om leiderschap te tonen), was de laatste van het drieluik.
Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen met strategie (en leiderschap). Herken je de 7 waardes van strategie? Ben ik iets vergeten? Ergens mee oneens? Laat het vooral hieronder weten!
Wat je wellicht ook interessant vindt :
- Blog: De 5 kenmerken van een Connected Leader
- Blog: De praktische waarde van een communicatiestrategie (1)
- Blog: De praktische waarde van een communicatiestrategie (2)
- Blog: Time to rethink strategy development (ENGELS)
- Blog: Strategischer worden? Trap dan vooral niet in deze val
- Boek: Het Strategisch Communicatie Frame
- Boek: Communication Strategy Handbook (ENGELS)
* Het boek waar ik die bijdrage voor heb geschreven is van emeritus hoogleraar Betteke van Ruler en heet ‘Communicatiestrategie van theorie naar praktijk’ (Boom).
Met Van Ruler heb ik de boeken Het Strategisch Communicatie Frame en The Communication Strategy Handbook geschreven.
(Photo by Brooke Lark on Unsplash)