We zijn alweer halverwege het jaar. Een mooi moment om de balans op te maken: welke posts op www.ConnectedLeader.blog slaan aan en welke niet?
Er zijn 3 redenen waarom ik met de Connected Leader blog ben ik gestart. De eerste reden is omdat ik schrijven leuk vindt. Eerder schreef ik boeken over issuemanagement en strategieontwikkeling. En geregeld lever ik een bijdrage aan publicaties van anderen.
Het mooie aan het schrijven van bijvoorbeeld een boek is de deepdive. In een relatief korte tijd word je in een onderwerp gezogen. Die verdieping in onderwerpen die mij interesseren – vertrouwen, reputatie, communicatie, leiderschap – is reden 2.
De derde belangrijke reden voor het starten van www.ConnectedLeader.blog is het feit dat ik wilde leren hoe je een website bouwt. Ik wilde ook een beter gevoel krijgen bij wat online werkt en wat niet.
Kortom, dit blog is er vooral omdat ik wil leren. En dankzij statistieken leer ik ook welke posts op dit blog aanslaan en welke niet.
Welke blogposts zijn het meest gelezen?
Hieronder volgen de 5 meest gelezen posts op www.ConnectedLeader.blog:
1. Corona-virus & communicatie
Deze post schreef ik op 1 maart van dit jaar. Het was toen nog onduidelijk welke impact het virus had op de economie. Deze post bevat 7 tips over het communiceren met medewerkers over het virus.
2. Leiderschap & communicatie: 3 x WOW, 1 x AUW
De coronacrisis maakt maar weer eens duidelijk hoe belangrijk goede communicatie kan zijn voor reputatie, draagvlak, leiderschap. In deze post heb ik het over 3 leiders die in mijn ogen laten zien hoe het moet: Brian Chesky (ceo Airbnb), Pieter Elbers (ceo KLM) en Wopke Hoekstra (minister van Financiën) . En over een ceo die … uhm … de plank helemaal mis slaat: Glenn Foger (ceo Booking.com).
3. Hey strategisch adviseur, wat is jouw signatuur?
Deze post schreef ik naar aanleiding van een heisessie met topadviseurs van de Rijksoverheid. Een van de onderwerpen die in die sessie aan bod kwam, was ‘signatuur’. De signatuur van een strategisch adviseur wordt in mijn ogen bepaald door een mix van 4 ingrediënten. Je leest er in deze post over.
4. Corona & reputatie: geen tijd voor hobbyisme
In de eerste weken van het coronavirus, schreeuwden organisaties van de daken hoe zij bijdroegen aan de strijd tegen het coronavirus. Natuurlijk, vanuit het oogpunt van reputatie is het verstandig om te communiceren over wat je doet. Maar in deze post betoog ik dat het wel zorgvuldigheid vereist. Want uitglijders zijn snel gemaakt.
5. Corona, Communicatie & CEO: een ongekende balancing act
In deze post zoom ik in op de rol van de CEO en haar balancing act. Hoe behartig je de belangen van al je stakeholders in tijden van corona? Hoe ben je er als CEO voor je medewerkers én behoud je het vertrouwen van al die andere stakeholdergroepen?
En de blog die het minst gelezen is: ‘Wat is jouw werkelijkheid?’
En er zijn natuurlijk ook posts die minder aanslaan.
Sowieso blijken ‘quotes I like’-posts beduidend minder gelezen dan inhoudelijke blogposts.
Als we kijken naar die inhoudelijke blogposts dan is de post ‘Wat is jouw werkelijkheid?‘ het minst gelezen. In die blog heb ik het over het belang van luisteren, het willen begrijpen van hoe een ander naar een bepaalde kwestie kijkt. Over het slaan van bruggen.
Zelf vond ik het best een belangrijke post. Maar ja. De data liegen niet. 🙂
Feedback en ideeen zijn van harte welkom!
Zoals gezegd, we zijn halverwege het jaar. Mooi moment om te reflecteren en contempleren. Uw feedback is van harte welkom! Ook voor goede ideeën kunt u altijd contact met mij opnemen.
Dank voor het lezen van mijn blog. Dank voor het delen.
(Photo by Daniel Cañibano on Unsplash)