Als er een bedrijf is dat de laatste tijd reputatieschade heeft geleden, dan is het Booking. Vorige week werd duidelijk dat Booking loonsteun terugbetaalt na de ophef over bonussen. Vakblad Adformatie vroeg aan Frank Peters, Erik van de Nadort en aan mij wat wij daar vanuit reputatieoogpunt van vinden. Dat leidde tot het artikel ‘Reputatiestrategen over terugbetaling Booking: het enige juist om te doen, maar veel te laat’.
Hieronder mijn reactie op hoofdlijnen:
- Terugbetaling van de loonsteun is het enige juiste om te doen.
- De reputatieschade is echter geleden en de kwestie zal lang blijven hangen.
- De downside, schade, is altijd groter dan de upside, de reputatiewinst.
- Booking had dit natuurlijk proactief moeten doen, want het was te voorspellen dat de bonusregeling ophef zou veroorzaken.
- Het reisplatform moet werken aan gunfactor.
- Booking moet zijn verhaal op krijgen en op strategisch niveau goed nadenken over hoe ze in de wereld willen staan.
Het artikel op de site van Adformatie besluit met de volgende quote van mij:
“Hopelijk is dit een goede wake-up call geweest en zien we in de toekomst een ander Booking.com. Geen anoniem, commercieel techbedrijf geleid door verontwaardigde grootverdieners, maar een maatschappelijk verankerd bedrijf geleid door mensen. Dat het daarvoor moet investeren in reputatie-, communicatie- en stakeholdermanagement lijkt me een no-brainer.”
Wat je wellicht ook interessant vindt:
- Blog: Verbazing over klagende marketingbaas van Booking.com
- Blog: Nog even over die onnodige bonusrel bij KLM
- Blog: Leiderschap & communicatie: 3 x WOW, 1 x AUW
- Blog: Reputatie-issue? Zorg dat de kloof met stakeholders kleiner wordt. (en doe vooral niet zoals deze CEO)
- Blog: Issuesmanagement: waarom zijn bedrijven blind voor potentiële ellende?