Ongelooflijk. Het is alweer augustus. Time flies. De zomerperiode is altijd een mooi moment om de balans op te maken. Wat waren de populairste blog posts van 2021 tot nu toe? En welke post voert de lijst van minst gelezen posts aan?
Hieronder eerst 5 populairste posts. We eindigen met de post uit 2021 die het minst vaak gelezen is.
De populairste blog post van 2021:
Diversiteitscampagne ABN Amro is belangrijk
De post waarin ik het belang van de diversiteitscampagne van ABN Amro – waarin een medewerker vertelt over zijn polyamoreuze levensstijl – blijkt de meest gelezen post van 2021.
Hoewel de post slechts een week online staat, wordt hij volop gelezen en (op LinkedIn) veel geliked. En terecht in mijn ogen, want er is veel te zuur op de campagne gereageerd.
‘Juist vanwege de soms zeer felle en uitermate beledigende reacties, was het goed van ABN Amro om deze campagne te voeren. ABN Amro prikkelt, maakt boos, verdrietig, etc. en zet aan het denken en praten. Zoals Van der Linden ook zegt in het filmpje: “Wat voor mij belangrijk is en ook voor de bank is als we erin slagen om iedereen gewoon aan het praten te krijgen.”‘
De hele post vind je hier.
2. Hoe wij onszelf voor de gek kunnen houden (ja, geldt ook voor Wopke, Donald, Willem-Alexander, Ted, …)
Ik ben blij dat deze post op de tweede plek staat. Het is namelijk een wat theoretischer post over een – in mijn ogen – heel belangrijk thema. Aanleiding waren wat ‘foutjes’ van bekende personen en een goede analyse in dat kader in The Financial Times (‘How we fool ourselves‘).
Ik schreef het stuk kort nadat minister Wopke Hoekstra onder vuur kwam te liggen toen hij – terwijl sportvoorzieningen voor het publiek gesloten waren – een rondje ging schaatsen in het Thialf stadion.
‘We zien het continu. Mensen die een eigen werkelijkheid lijken te hebben gecreëerd. Een werkelijkheid waarin hun handelen logisch lijkt. Maar dan volgt de confrontatie met de buitenwereld. Auw. En we doen het allemaal. Ook ik creëer mijn eigen werkelijkheid. Net als jij. En net als Wopke, Peter, Ferdinand, Willem-Alexander, Ted, etc. Maar hoe werkt dat nou? Hoe kan dat?’
De kop met voornamen van de blog post met veel bekende voornamen heeft ongetwijfeld effect gehad.
De hele post vind je hier.
3. Indrukwekkend hoe HEMA CEO Jegen een issue op de kaart zet (+4 gedachtes)
Begin januari plaatste de toenmalige CEO van HEMA een opvallend bericht op LinkedIn. In het bericht gaat Jegen met gestrekt been in bij Albert Heijn. En daarmee zette hij direct een issue op de kaart.
‘Ik houd wel van een CEO met lef. En dat heeft Tjeerd Jegen. Natuurlijk heeft hij ook getwijfeld of hij wel op de ‘Post’ button moest drukken. Of hij de leiding van Albert Heijn moest taggen. En of hij bepaalde woorden moest gebruiken. Maar hij deed het. Dit issue vereiste het. Hij durfde zijn eigen reputatie ook op het spel te zetten.‘
Blog posts waarin ik inzoom op personen of bedrijven en deze ook noem in de titel, zijn opvallend populair.
De hele post vind je hier.
4. Verbazing over klagende marketingbaas van Booking.com
Weer zo’n post waarin een bedrijf met naam en toenaam wordt genoemd: Booking.com.
Ik mag geregeld mijn visie in de media geven op opvallende gebeurtenissen. Ditmaal vroeg vakblad Adformatie.nl mij een reactie op het interview van NU.nl met Arjan Dijk, chief marketing officer van Booking.com. In dat interview beklaagt Dijk over het slechte imago van het bedrijf in Nederland.
Ik begreep niks van het interview.
‘Ik vind dit echt een gemiste kans. Zo’n interview heeft geen enkel nut. Integendeel, het interview bevestigt het beeld van een in zichzelf gekeerd technologiebedrijf vol frustraties en zelfmedelijden. En met weinig gevoel bij wat er leeft in de samenleving. Met als dieptepunt de opmerking dat het bedrijf een top 10 belastingbetaler is, maar dat die “bijdrage nooit overkomt”. Wat? Belasting betalen als een prestatie zien die meer waardering verdient? Serieus?’
De hele post vind je hier.
5. De 6 kenmerken van een moderne communicatiedirecteur
Een post over een onderwerp waar ik graag zelf over nadenk: impact en toegevoegde waarde.
In dit specifieke stuk benadruk ik het belang van een goede communicatiedirecteur (Chief Communication Officer) en zoom ik in op wat ik zie als de 6 belangrijkste kenmerken van een moderne directeur Communicatie.
‘De communicatiedirecteur (of: Chief Communication Officer, of: Directeur Corporate Affairs) heeft de potentie om een sleutelrol te spelen binnen organisaties. Alleen al het multistakeholder-perspectief dat zij kan inbrengen is van ongekende strategische waarde. En ik verwacht dat communicatiedirecteuren het komende decennium een (nog) belangrijker gaan spelen. De uitdagingen waar organisaties mee te maken hebben zijn ongekend groot. Communicatie en stakeholdermanagement zijn serieuze succesfactoren.’
Mooi dat deze de top 5 van populairste blog posts van 2021 heeft gehaald.
De hele post vind je hier.
Dit waren de populairste blog posts van 2021. En er moet natuurlijk ook een post zijn die het minst goed is gelezen. Terecht? Ik vind van niet. Maar oordeel zelf.
Stelling nemen tijdens UEFA Euro 2020. Moet dat nou?
Toen Hongarije kwam met een anti-lhbti+wet wilde het stadsbestuur van München tijdens Uefa Euro 2020 het stadion in regenboogkleuren verlichten als statement richting de Hongaarse overheid.
Maar dat mocht niet van de Europese voetbalbond. Ik vond het onbegrijpelijk en schreef er een stukje over.
‘Maar moeten we dat nou eigenlijk ook wel willen? Moet van die Hongaarse wet tijdens het EK zo’n punt van worden gemaakt? Zitten we te wachten op een statement vanuit de UEFA? Het gaat toch om voetbal?
Ja, natuurlijk moeten we dat willen! Wereldwijd kijken ca 2 miljard mensen (!) naar de wedstrijden. Dit is juist hét podium om een statement te maken. Juist door de UEFA. Dat deze bond het statement van München verbiedt, is uitermate teleurstellend. Want júist de UEFA heeft de mond vol van respect. #EqualGame was het toch? De bond wil toch staan voor respect?’
De hele post vind je hier.