Onlangs plaatste NRC een stevig redactioneel commentaar. De krant verwijt Twitter, Google en Facebook een gebrek aan ethisch besef. Dat gebrek zou zelfs een systeemrisico zijn geworden. Oef. Daar zit je toch al kwetsbare reputatie niet op te wachten.
De kritiek op #BigTech houdt aan en is niet mals. Wat ik afgelopen weekend zoal tegenkwam: “Steve Wozniak Says Apple Should’ve Split Up a Long Time Ago, Big Tech Is Too Big”. “Zuckerberg hoort in de gevangenis”. “Big Tech may be losing its allure for talented staff”. “The Twittering Machine”. Auw. #BigTech ligt op de pijnbank. En hoe. Alle hens aan dek.
Prestatie en relatie
Het maatschappelijk vertrouwen in #BigTech is ernstig beschadigd. Verregaande regulering en zelfs opsplitsing liggen op de loer. Terecht? Feit is dat ze beterschap beloven. Er wordt heel veel beloofd. Zie bijvoorbeeld hier (Google), hier (Apple), hier (Facebook) en hier (Twitter).
De reputatie van een bedrijf wordt in grote mate bepaald door haar handelen. Logisch dan ook dat #BigTech de nadruk legt op prestatie, op het verbeteren van dat eigen handelen. Vanuit reputatie-oogpunt is dat cruciaal.
Maar toch… Er ontbreekt iets in mijn ogen. Hoe zit het namelijk met relatie? Ik mis het menselijke gezicht, de ‘human touch’ van #BigTech. Het is er niet. En dat is een gemiste kans.
Wie zijn de mensen achter #BigTech met wie we ons kunnen identificeren?
Het principe is simpel: mensen vertrouwen mensen die menselijk zijn.
Vanuit deze gedacht is het bijzonder interessant om naar #BigTech te kijken. Want bij Facebook denken we nu vooral aan Zuckerberg. Bij Apple vooral aan Cook. Bij Amazon vooral aan Bezos. Mannen, hele rijke mannen, die tot de mondiale elite behoren …
Gaan tycoons als Zuckerberg, Cook en Bezos het opnemen voor het publiek? Gaan zij politici overtuigen? Gaan zij de dialoog aan met de media? Gaan zij het vertrouwen van jou en mij winnen? Ik betwijfel het.
Het is de hoogste tijd dat #BigTech een menselijker kant laat zien. Er moeten bruggen worden geslagen.
Bedrijven als Twitter, Google, Amazon en FaceBook zullen strategischer moeten nadenken over hun boegbeelden. Uiteraard spelen charismatische leiders een cruciale rol. Maar als het gaat om het herstellen van vertrouwen, het versterken van relaties met het publiek, dan kunnen zij het niet alleen.
Er zullen ook mannen en vrouwen naar voren moeten worden geschoven die een aansprekend verhaal kunnen vertellen. En met wie het publiek, jij en ik, zich kan identificeren.
En nee, dat is niet met meneer Zuckerberg en co. Maar ja, met wie wel? En waar staan die mensen voor? Wat is hun verhaal? Wat zijn hun ambities, twijfels en dilemma’s? Hoe laten zij zien dat ze echt luisteren naar andere meningen? En dat ze jou en mij serieus nemen? Dáár moet het in mijn ogen veel meer overgaan.
#BigTech moet aan de bak. Prestatie (het handelen) is extreem belangrijk, maar relatie ook. En beide vereisen keihard werken.