Reputatie gaat over perceptie en waardering en dat over langere tijd. Het is wat ze over je zeggen als je niet in de kamer bent. Een resultaat van handelen en communiceren. Zeker. Vaak bestaat er in de bestuurskamer een prima beeld van wat we er onder verstaan. En ik ervaar bijna dagelijks hoe belangrijk bestuurders reputatie vinden.
En dat is een prima basis.
Toch zet dat in de praktijk nog maar weinig zoden aan de dijk.
Wil je als organisatie op een strategischer manier aan de slag met reputatie en reputatiemanagement, dan zul je met elkaar een tandje dieper moeten durven gaan.
De afgelopen jaren heb ik verschillende organisaties geholpen bij het formuleren van een visie op reputatie (management) en het optimaliseren ervan. Deze organisaties hebben over het algemeen met elkaar gemeen dat ze ambitieus zijn, dat reputatie in de bestuurskamer zeer serieus wordt genomen en dat ze het verbeteren ervan op een strategischer en planmatiger manier willen aanpakken.
In mijn ogen begint het met het hebben van een visie.
Hoe staat het met jullie visie?
Hieronder zo maar wat vragen die je in mijn ogen best moet kunnen beantwoorden:
- Stel we zijn 5 jaar verder. Waaruit blijkt dat we een goede reputatie hebben? Waar zit ‘m dat dan in? Kunnen we dat visualiseren?
- Wat is onze reputatie op dit moment? En wat vínden we daar eigenlijk van?
- In hoeverre zijn we echt geïnteresseerd in wat stakeholders belangrijk vinden? En zijn we met elkaar ook echt bereid daarnaar te handelen?
- Waar komt het nou echt op neer, wat bepaalt in essentie onze reputatie? En zijn we ook bereid daar in te investeren?
- Hoe belangrijk vinden we een goede reputatie? En waaruit blijkt dat dan? En … waaruit blijkt dat niet?
- Waaruit blijkt dat reputatie in de bestuurskamer wel / niet serieus wordt genomen?
- Als onze reputatie morgen ineenstort, naar wie wijzen we dan als eerste? De CEO, de communicatiedirecteur of … ? En omgedraaid: wie krijgt de credits als reputatiescores omhoog schieten? Terecht?
- Hoe kwetsbaar zijn we als organisatie? En ‘when the shit hits the fan’, hoe paraat zijn we dan? (hello Albert Heijn…)
- Uit angst voor reputatieschade of gedoe is het lef bij veel organisatie ver te zoeken. Hoe is dat eigenlijk bij ons? Denken we in kansen of vooral in risico’s?
- Kijkend naar de toekomst, waar liggen we wakker van? Of … waar zouden we echt wakker van móeten liggen? Wat gaat ai betekenen?
Aan de slag met een visie op reputatie(management)?
Hier nog een paar tips als je ook van plan bent om met elkaar een visie te gaan formuleren:
- Maak het een beetje spannend. Geen gortdroge teksten, maar aansprekende beelden en prikkelend taalgebruik.
- Durf het ongemak op te zoeken. Wil je een betere reputatie? Dan moet je vooral nieuwe wegen durven in te slaan. En een tikkie meer lef helpt.
- Voorkom dat het een communicatiespeeltje wordt. Het is chefsache.
- Blijf weg van ingewikkeld gedoe. Houd het begrijpelijk en overzichtelijk.
- Wees helder over het vervolg. Zorg dat het praktisch blijft en dat iedereen weet wat de consequenties van gemaakte keuzes zijn.