De out-of-office kan weer uit. De vakantie is weer voorbij. Hoppa. Mouwen opstropen en aan de bak. Hopelijk ben je uitgerust. Want er is werk aan de winkel.
Maar wat wordt je belangrijkste werk? Wat ga je doen? Waar te beginnen? Ga je verder waar je bent geëindigd? Of is het tijd om nieuwe keuzes te maken?
Bovenstaande quote van Bell vind ik spot-on. Ik ben ook van mening dat het zonder focus lastig wordt om impact te realiseren. Laat je niet afleiden door ruis. Tijd lijkt je vriend, maar is het natuurlijk niet.
We komen altijd tijd tekort.
En helaas zijn we extreem goed in wat de Amerikanen zo mooi procrastination noemen: uitstelgedrag. We doen het morgen wel. Of volgende week. Nu eerst dit afmaken. Dat doen. Etc.
Maar ja. Nog maar 4 maanden en het is alweer 2021 …
COVID-19 domineerde tot nu toe onze agenda. En ook na de zomer blijft het virus topprestaties eisen. De waan van de dag is veeleisend.
Maar vergeet niet om af en toe afstand te nemen en te kijken waar je staat. En nog eens vast te stellen waar je naartoe op weg bent.
Weet jij nog wat je concreet bereikt wilt hebben met je team? Welke successen je aan het einde van het jaar behaald wilt hebben? Waar je je glas op wilt heffen tijdens de (virtuele) kerstborrel?
Vijf tips om meer focus aan te brengen in je werk:
- Kijk nog eens heel goed naar je jaarplan en kijk waar je staat. Lig je op schema of moet het plan inhoudelijk worden bijgesteld?
Tip: organiseer een (virtuele of face-to-face) meeting met collega’s en stel prioriteiten en speerpunten (opnieuw) vast. - Vat een paar strategische issues bij de hoorns. En maak meters. Welke issues kunnen enorme schade toebrengen aan de reputatie of de relatie met stakeholders op scherp zetten?
Tip: benoem de top 3 strategische issues, breng het krachtenveld in kaart en stel een actieplan op. Creëer beweging. - Benoem een paar vlaggenschipprojecten. Wat wordt hét grote succes na de zomer? Waar ga je met elkaar de schouders onder zetten omdat het leuk is en omdat het er toe doet? Waar ga je heel trots op worden?
Tip: stel op basis van je plan vast wat de 1, 2 of 3 vlaggenschipprojecten worden en beschrijf heel concreet wat de waarde is van deze projecten. - Reflecteer op de manier van werken. We hebben ons werk beduidend anders moeten inrichten. Wat ging tot de zomer goed? Wat kan beter? En wat ga je daaraan doen?
Tip: bel 10 collega’s of relaties en vraag wat goed ging en wat beter kan. En benoem 3 concrete verbeterpunten. - Stop met werk dat er nu echt niet toe doet. Werkt dat we altijd doen. Dat in ons systeem zit. Waar we plezier in hebben (of niet …). Maar werk dat er wellicht op dit moment ook niet toe doet. Herken je het? Nee? Praat er eens met je collega’s over …
Tip: inventariseer werk waar onevenredig veel tijd in gaat zitten en waar weinig impact mee wordt gerealiseerd.
Stel niet uit. Pak door. Heb helder voor ogen hoe je de komende maanden impact gaat realiseren. Weet wat belangrijk is. Denk aan deze quote van Alexander Graham Bell:
“Concentrate all your thoughts upon the work at hand. The sun’s rays do not burn until brought to a focus.”
Wat je wellicht ook interessant vindt:
- Blog: Geen focus? Dan geen impact. U gaat terug naar af.
- Boek: Het Strategisch Communicatie Frame. Methode voor agile strategieontwikkeling
- Blog: De praktische waarde van een communicatiestrategie
(Foto door Andrea Piacquadio via Pexels)