Bam. Die kwam even binnen. KPN wist mij goed te raken met een heel bijzonder filmpje. Het effect van het filmpje werd natuurlijk extra versterkt omdat ik zelf thuis twee tieners heb rondlopen. In de nieuwe campagne vraagt KPN op ijzersterke wijze aandacht voor online buitensluiten*.
Ontzettend sterk hoe het nummer van S10 en het filmpje de impact van online buitensluiten voelbaar maken. Extra sterk dat getoond wordt hoe omstanders het verschil kunnen maken.
HIER DE LINK NAAR HET FILMPJE.

Ook professioneel ben ik onder de indruk. Ben ik alweer onder de indruk, moet ik eigenlijk zeggen.
Want ook in 2024 kwam KPN met zo’n krachtig filmpje. Toen toonde KPN de desastreuze gevolgen van online shaming.
En natuurlijk. De filmpjes zijn ontzettend goed gemaakt. Het zijn mini-speelfilmpjes van hoge kwaliteit. Je wordt in het verhaal gezogen en het einde toont de rol die je zélf kan spelen. Je wordt dus ook aangesproken als kijker.
Maar het is veel meer dan een gelikt filmpje en prachtige muziek.
Dit zijn de redenen waarom ik ook zo onder de indruk ben van de Online Buitensluiten-campagne.
- KPN ziet een urgent, maatschappelijk probleem en doet er iets aan. KPN kijkt niet toe, maar stelt aan de kaak en brengt een discussie op gang. Ook aan de keukentafel. En laat daarmee laat KPN in mijn ogen zien dat zij haar maatschappelijke rol heel serieus neemt. Precies wat je van een icoonbedrijf als KPN mag verwachten.
- De campagne sluit naadloos aan op de missie van KPN: een veiliger, socialer en groener internet. Daarmee is de campagne logisch en geloofwaardig. Het lijkt heel vanzelfsprekend. Maar het is niet. Er worden legio filmpjes (zie bijvoorbeeld deze fel bekritiseerde filmpjes van Gilette en Pepsi) de wereld in geslingerd die weliswaar goed bedoeld zijn, maar veel te ver af staan van de kern van de onderneming.
- Het nummer ‘Buut Vrij’ en de film ‘Iedereen Behalve’ zijn onderdeel van een bredere campagne. Deze campagne heeft als doel om het gesprek over online buitensluiten te starten en jongeren, ouders en leraren bewust te maken van de impact en de verantwoordelijkheid van omstanders. Zo komt KPN ook o.a. met lesmaterialen. Het is dus zoveel meer dan een filmpje. En tegelijkertijd heb je zo’n filmpje wel nodig om op te vallen.
- KPN laat zien dat zij niet alleen de functionele kant van internet belangrijk vindt (= hygienefactor) maar ook de menselijke en maatschappelijke kant. Iets wat we van bijvoorbeeld de grote Big Tech-companies niet hoeven te verwachten …
- En daarmee weet KPN zich dus te onderscheiden van de anonieme Big Tech-bedrijven. Geen slecht idee in een periode waarin kritisch wordt gekeken naar de rol van grote contentplatforms en Big Tech-bedrijven.
- KPN kiest voor ‘samen’ en creëert daarmee ambassadeurs van haar boodschap. De campagne is niet in splendid isolation ontwikkeld. Integendeel. De campagne wordt gesteund door onder andere Stichting School & Veiligheid, Helpwanted, Stop Pesten Nu, de Kindertelefoon en dr. Remco Spithoven. Sterk.
- Het moment van lanceren vergroot de impact. en vergroot bovendien de impact. Het filmpje is gelanceerd in aanloop naar de Week tegen het Pesten. Slim.
Wat vind jij van de campagne? Ken je bedrijven die het in jouw ogen ook goed doen? Laat het met vooral weten! Dank alvast.
Meer weten over de campagne? Op de site van KPN vind je veel meer informatie, inclusief de genoemde lesmaterialen.
* Online buitensluiten. In deze infographic wat feiten en cijfers:
