Ja, ik geef het toe. Ik moest even grinneken toen ik Eric van der Linden in het ABN Amro-filmpje hoorde vertellen over zijn polyamoreuze levensstijl. Schieten we niet een beetje door? Have a break, have a KitKat. Mijn eerste reactie.
Maar zoals dat soms gaat, ABN Amro zette mij met het filmpje en met de ophef die het veroorzaakte wel aan het denken. Hello Kahneman.
De campagne zet aan het denken over een thema: jezelf kunnen zijn op de werkvloer. En juist daarom – want ik ben zeker niet de enige die aan het denken is gezet door de bank – is het belangrijk dat ABN Amro deze diversiteitscampagne voert.
En leende #Pride2021 zich sowieso niet uitstekend voor een dergelijke campagne? “Helaas is het nog steeds niet gewoon om anders te zijn. Het is nog steeds nodig om te werken aan een inclusieve Nederlandse samenleving. Ik denk dan aan een samenleving waarin je sekse/gender/oriëntatie er niet toe doet en simpelweg een gegeven is”, aldus Lucien Spee de Castillo Ruiz van Pride Amsterdam
De vele negatieve reacties waar ook adviseur Paul Stamsnijder in zijn kritische blog (‘ABN Amro slaat door met campagne over seksleven van medewerkers’) naar verwijst, zijn in dat kader ook veelzeggend.
Juist vanwege de soms zeer felle en uitermate beledigende reacties, was het goed van ABN Amro om deze campagne te voeren. ABN Amro prikkelt, maakt boos, verdrietig, etc. en zet aan het denken en praten. Zoals Van der Linden ook zegt in het filmpje: “Wat voor mij belangrijk is en ook voor de bank is als we erin slagen om iedereen gewoon aan het praten te krijgen.”
En dat niet iedereen de campagne kan waarderen? So what.
En laten we niet vergeten dat zo’n campagne ook een belangrijke interne component heeft. “Iedereen is welkom”. Het kan niet anders dan dat “jezelf mogen zijn” de arbeidsvreugde en engagement ten goede komt en daarmee dus ook de kwaliteit van de dienstverlening.
Wat ABN Amro deed tijdens #Prideweek, is belangrijk en verdient navolging. Het was een uitgelezen moment om een – blijkbaar – gevoelig onderwerp aan te snijden, discussie op gang te brengen en aan het denken te zetten. Daarom helemaal eens met Jan Driessen (voormalige communicatiebaas van Aegon); ABN Amro en haar marketeers verdienen een groot compliment.
Volgt er kritiek? Dat hoort erbij. Graag zelfs. Sta er open voor. Word niet bang. Voorkom dat je in de houdgreep terechtkomt die reputatie heet. Dat je geen kleur durft te bekennen uit angst voor ophef. Soms is ophef uitermate belangrijk. De ophef die ABN Amro veroorzaakte heeft deze witte (niet-boze) man in ieder geval aan het denken gezet.
Natuurlijk, diversiteit en inclusiviteit zijn belangrijke maatschappelijke thema’s. En gelukkig krijgen ze niet alleen tijdens #Prideweek aandacht. Maar er zijn nog zat andere thema’s die het verdienen opgepakt te worden. De wereld kan een nog mooiere plek worden. En organisaties die daar een bijdrage aan leveren zijn de winnaars van vandaag en morgen.
Wat dat betreft ben ik het volmondig eens met Mark Benioff, de baas van Salesforce:
“The business of business is to make the world a better place.”
Wat je wellicht ook interessant vindt:
- Blogpost: De houdgreep die reputatie heet
- Blogpost: De houdgreep die reputatie heet (deel II)
- Blogpost: Heeft Nike haar magie verloren? 8 inzichten over o.a. strategie, activisme, reputatie en authenticiteit
- Blogpost: Stelling nemen als bedrijf of CEO? Hier 20+ interessante links naar artikelen en onderzoeken
- Blogpost: Indrukwekkend hoe HEMA CEO Jegen een issue op de kaart zet (+4 gedachtes)
(Foto: beeld uit champagnefilm ABN Amro)
-
Pingback: De 5 populairste blog posts tot nu toe - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: De 5 meest gelezen Connected Leader posts van 2021 - The Connected Leader