Een tijdje geleden schreef ik een blog met de titel ‘de houdgreep die reputatie heet‘. Ik stelde dat teveel organisaties te bang zijn om reputatierisico’s te lopen. Dat ze daarom vooral luisteren naar ‘het publiek’ en zich te weinig laten leiden door wat zijzelf nu echt belangrijk vinden.
De publieke opinie wordt dan leidend en niet de eigen rotsvaste overtuiging.
Ik heb weinig op met angsthazen.
Maar ja. Onder andere door het gedoe bij Booking.com en door het opportunistische handelen van ons aller Sywert van Lienden, wil ik toch enige nuance aanbrengen.
Natuurlijk. Ik ben nog steeds van mening dat je je moet laten leiden door waar je in gelooft. Of dat nu je missie, visie, purpose of wat dan ook is.
En ik vind nog steeds dat wat de ‘gemiddelde Nederlander’ vindt, geen verstandig kompas is. Veel te volatiel. Te simpel. En te vaak gedomineerd door binair denkende schreeuwlelijkerds.
MAAR KOM OP.
Zorg er voor dat je je keuzes wel een beetje baseert op de sentimenten in de maatschappij. Het aanvoeren van reputatielijstjes hoeft geen doel op zich te zijn. Maar er een sport van maken om onderaan te bungelen gaat ook te ver.
Het is een balancing act. Zeker. Ga dus vooral het gevecht aan als je vindt dat de samenleving of specifieke stakeholders het níet bij het rechte eind hebben. Je rotsvaste overtuiging als belangrijkste kompas zijn. En keuzes die daaruit voortvloeien, hóeven niet door iedereen begrepen te worden.
Maar die rotsvaste overtuiging zou wél aligned moeten zijn met wat er speelt in de maatschappij. Een goed werkende maatschappelijke antenne is allang geen overbodige luxe meer. Tegenspraak is goud waard.
Angst voor korte, maar hevige publieke verontwaardiging doet sidderen en beven en maakt onzeker over eigen standpunten en overtuigingen. En soms blijkt dat dus helemaal niet erg. Sterker nog, lieten sommige organisaties zich maar een beetje leiden door reputatieschade. Dat zou veel ophef, woede en reputatie-ellende voorkomen.
Het vertrouwen in het bedrijfsleven is al zo kwetsbaar …
Wat je wellicht ook interessant vindt:
- Blogpost: De houdgreep die reputatie heet
- Blogpost: En de volgende keer sla je met je vuist op tafel (… als je begaan bent met de reputatie)
- Blogpost: NRC schreef kritisch over de reputatie van McKinsey. Ik reageerde erop. Vandaag werd mijn brief geplaatst.
- Blogpost: Nog even over die onnodige bonusrel bij KLM …
- Blogpost: Verbazing over klagende marketingbaas van Booking.com
(Image by Markus Trier from Pixabay)
-
Pingback: Stelling nemen tijdens Uefa Euro 2020. Moet dat nou? - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: Diversiteitscampagne ABN Amro is belangrijk - THE CONNECTED LEADER