Het is weer de tijd van de jaarplannen. Dat zie ik ook aan de statistics van deze site. De twee jaar oude post ‘De 7 kenmerken van een supergoed jaarplan’ wordt weer ontzettend veel gelezen. Ook deze post gaat over het jaarplan. Hieronder vind je drie tips om jouw jaarplan nog beter te maken.
Veel van de plannen die ik lees, zijn best ‘blauw’ (rationeel). De nadruk ligt op context, doelstellingen, acties en planning. Voeg daarbij nog een kostenplaatje aan toe en voilà, je hebt de structuur van de meeste plannen.
Een jaarplan gebruik je om doelen en verwachtingen voor het komende jaar vast te stellen. Het helpt medewerkers te visualiseren wat die doelen zijn en hoe die plannen gerealiseerd gaan worden. Een goed jaarplan helpt je de langetermijndoelen te behalen. Een goed jaarplan is inhoudelijk scherp, van grote praktische waarde en nodigt uit om te lezen.
Maar zoals ik ook eerder schreef, het ‘mens-aspect’ ontbreekt vaak. Veel plannen zijn wel erg koud en saai. Daarom hieronder 3 tips.
Tip 1. Beschrijf in het jaarplan hoe je in 2023 ‘inspiratie’ organiseert.
Inspiratie is cruciaal. Als we zijn geïnspireerd, zijn we in staat om boven onszelf uit te stijgen. We zien mogelijkheden die we eerder nooit zagen. We kijken op een andere manier naar de wereld om ons heen te kijken. En komen tot nieuwe oplossingen.
“Inspiration propels a person from apathy to possibility, and transforms the way we perceive our own capabilities.”
Scott Barry Kaufman, Why Inspiration Matters, Harvard Business Review (november 2011)
Geïnspireerde medewerkers zijn bovendien gemotiveerde medewerkers. Wat weer een positieve impact heeft op de prestaties van een team.
Maar inspiratie komt niet vanzelf. Het hebben van een inspirerende leider en een fijne werkomgeving is belangrijk, maar ik ben er ook van overtuigd dat je inspiratie kunt ‘organiseren’.
Kortom, hoe zorg jij dat jouw medewerkers in 2023 geïnspireerd worden? Ga je bijvoorbeeld vier keer per jaar de hei met elkaar de hei op? Nodig je geregeld inspirerende sprekers uit? Of heb je andere ideeën?
En op welke vlakken wil je geïnspireerd worden? Ben je vooral op zoek naar inspiratie uit het eigen vakgebied of juist niet en wil je leren van ‘vreemde’ vakgebieden? Denk aan de communicatieafdeling die met een fotograaf in gesprek gaat om op een andere manier naar de wereld om ons heen te kijken of de strategieafdeling die op foto-safari gaat in een willekeurige winkelstraat.
Tip 2. Bedenk wat in 2023 de ‘WOW-momenten’ gaan worden.
Prima. Je jaarplan beschrijft heel concreet wat je in 2023 gaat doen. Maar als je niet uitkijkt is jouw plan verschrikkelijk slaapverwekkend. Het klopt allemaal wel en het plan zit prima in elkaar, maar niemand wordt enthousiast. Het jaarplan is mwah.
En dat wil je niet.
Overweeg ‘wow-momenten’ aan het jaarplan toe te voegen. Eerder noemde ik dit ook wel ‘vlaggenschipprojecten‘.
Wat zijn de echt hele gave dingen die je met elkaar gaat realiseren? Waar ga je als team in 2023 echt heel trots op zijn en heel blij van worden? Waar geef je als team je visitekaartje mee af en zet je het team mee op de kaart?
Hoe gaaf is het als je alleen al door het bedenken en beschrijven van die wow-momenten zin krijgt in 2023?
Kortom, check je jaarplan; hoe vaak roept het een ‘wow, wat cool’-reactie op?
Tip 3. Stel met elkaar vast wat in 2023 kenmerkend wordt voor de manier van (samen)werken
Veel jaarplannen winnen aan kracht als nog meer aandacht wordt besteed aan de manier van (samen)werken. Zelden zie ik een beschrijving van de ‘signatuur’.
Vaak beschrijft het jaarplan het ‘wat’ en soms ook het ‘waarom’. Het ‘hoe’ komt echter nauwelijks aan bod en dat is een gemiste kans. De manier van (samen)werken heeft namelijk een enorme impact op de resultaten die je gaat boeken in 2023.
Een mooie oefening is om de kernwaarden van het bedrijf te vertalen naar je eigen team. Wat betekent kernwaarde X voor onze manier van werken? Hoe uit zich dat in onze praktijk? Wat doen we wel? En wat absoluut niet? Doe deze exercitie met je team en neem de uitkomsten vooral op in jouw jaarplan. Je jaarplan wint aan waarde.
Bij het ontwikkelen van het jaarplan gaat het natuurlijk niet alleen om de inhoudelijke keuzes die je maakt. Natuurlijk, die keuzes moeten scherp zijn. Het gaat ook om de energie die een jaarplan geeft. En om het proces. Hoe komt het jaarplan tot stand? En welke rol krijgt het jaarplan in het nieuwe jaar? Als het goed is, ga je veel plezier beleven aan het plan. Een goed jaarplan creëert focus, fungeert als praktisch kompas en zorgt voor positieve energie. Leg de lat dus hoog.
(Image by Ulrich from Pixabay)
Wat je wellicht ook interessant vindt
- 'De 7 kenmerken van een supergoed jaarplan'
- 'Communicatiebudget: niet verlagen, maar verdubbelen!'
- 'Geen focus? Dan geen impact. U gaat dus terug naar af.'
- 'Mooie strategie, maar … waar is de mens?'
- 'Jaarplan 2022: Verwar doelstellingen niet met handelingen'
- 'Time to rethink strategy development. And embrace dynamics.'
- 'Strategischer worden? Trap dan vooral niet in deze val.'