Afgelopen zomer startte ik The Connected Leader. En wel om 2 redenen. Allereerst schrijf ik graag over mijn vak (zie o.a. hier). Het scherpt mijn geest. Daarnaast wil ik blijven begrijpen hoe ‘digital’ werkt. En hoe het zich ontwikkelt.
The Connected Leader is een blogsite over strategie, leiderschap, reputatie en (strategische) communicatie. En is gebaseerd op de gedachte dat ‘connectedness’ cruciaal is, maar ook nog in de kinderschoenen staat.
En de site leert mij veel. Zowel inhoudelijk (ieder blog levert nieuwe inzichten op op het gebied van reputatie, strategie, leiderschap en communicatie) als technisch. Ik had nog nooit zélf een website gemaakt. Ik had nooit zélf hoeven nadenken over seo. Laat staan dat ik me verdiept had in keyphrases, snippets, categorieën, tags, etc.
Ook heb ik geleerd wat jullie als lezers aanspreekt.
Bezoekers van The Connected Leader lezen graag over reputatie en de positie, rol en toegevoegde waarde van de communicatiedirecteur.
Sinds de start heb ik 25 blogs geplaatst. Dit zijn de 3 meest gelezen blogs.
1. Twee typen communicatiedirecteur: aan wie is de toekomst?
Ik heb de mazzel dat ik mag samenwerken met topprofessionals. Veel van mijn klanten zijn directeur Communicatie (CCO). Terugblikkend, herken ik in grote lijnen 2 typen communicatiedirecteur. Ik noem ze nu maar even ‘type Alpha’ en ‘type Omega’*. En vooruitblikkend, ik denk dat bedrijfsleven en samenleving vooral de Omega steeds harder nodig heeft. ………………….
Klik hier om de rest van het blog te lezen.
2. CEO’s vertrouwen steeds meer op hun communicatiedirecteur. (en dat is terecht)
Het zijn prachtige tijden voor communicatiedirecteuren. CEO’s hebben hen hard nodig. En de komende jaren neemt hun invloed alleen maar toe. Een rapport van Arther W. Page Society bevestigt dit beeld.
Van het bouwen van merken tot het versterken van de reputatie. Van het versnellen van veranderprocessen tot het managen van lastige issues. De Chief Communication Officer (CCO) – een term die ik liever gebruik dan communicatiedirecteur – moet aan hoge verwachtingen voldoen. ………………….
Klik hier om de rest van het blog te lezen.
3. De afdeling Communicatie niet meer ‘eigenaar’ van reputatiemanagement? En wat nu?
Mijn stelling riep best wat weerstand op. Want reputatie is het domein van de afdeling Communicatie en dat moest vooral zo blijven. Daar kwam het die sessie een paar jaar geleden eigenlijk op neer. Mijn stelling? ”Het is tijd voor een aparte afdeling Reputatie”. Recent onderzoek van Reputation Institute is aanleiding om die stelling weer eens op te werpen. ………………….
Klik hier om de rest van het blog te lezen.
Tot slot. Het minst gelezen blog op www.connectedleader.blog
En het slechts gelezen blog? Dat ging over het belang van tegenspraak. Een belangrijk onderwerp waar ik eerder ook op managementsite en in het FD over publiceerde.
Ik denk dat het onderwerp wat te abstract was en de titel te weinig aansprekend. Lesson learned.
Tegenspraak essentieel voor modern leiderschap.
Iets mis met de maatschappelijke antenne van organisaties? Welnee. Hoe snel dat misschien ook terugroepen wordt. De uitdaging is om tegenspraak slimmer te organiseren en zo onnodige reputatieschade te voorkomen.
Geregeld is er een discussie over de zogenaamde maatschappelijke antenne van bedrijven. Een organisatie waarvan het handelen leidt tot publieke ophef en een beschadigde reputatie, wordt al snel een “gebrekkige maatschappelijke antenne” verweten. Een opvallend verwijt. Het klopt namelijk niet. ………………….
Klik hier om de rest van het blog te lezen.