Twee interessante berichten in het FD. Berichten die over diversiteit gaan en tegelijkertijd een misschien nog wel belangrijker thema raken: organisatiekarakter.
Organisatiekarakter gaat over de kern van een organisatie; dat wat de organisatie ten diepste is. Het omvat zaken als purpose, missie, waarden, cultuur en strategie.
Karakter manifesteert zich onder meer in beleid, dus ook in beleid gericht op diversiteit en duurzaamheid.
De auteur Robert McKee (‘Story’) stelt dat keuzes de ware aard van een karakter weerspiegelen. Zeker ook de keuzes die onder druk worden gemaakt.
En daarom vind ik die twee artikelen ook zo interessant.
Naomi Ellemers benadrukt in haar goede opiniërende artikel ‘Duurzaam en inclusief zijn meer dan pr alleen’ dat er nog (te) veel organisaties zijn die vooral hun best doen om aan de buitenwereld te tonen dat ze met diversiteit of duurzaamheid bezig zijn. Maatschappelijke impact? Dat is bijzaak.
Deze bedrijven zien duurzaamheid en diversiteit vooral als prachtige marketingkansen. Meer doen dan verplicht is? No way.
Ellemers: ‘Initiatieven rond duurzaamheid of diversiteit die op de communicatieafdeling worden bedacht (of weer afgeschaft), hebben veel minder impact dan beleid dat in de bestuurskamer wordt gemaakt en op de werkvloer uitgevoerd.’
Als een organisatie naar duurzaamheid en diversiteit vooral met een marketing- of PR-bril kijkt, dan zegt dat ook iets over het karakter van een bedrijf. Maar is het fraai? Ik zou me als CEO of communicatiedirecteur in ieder geval kapot schamen als we iedere dag zo’n toneelspelletje zouden spelen.
Duurzaamheidsbeleid en diversiteitsbeleid gaan pas vliegen als ze geïntegreerd worden in de langetermijnstrategie. Als ze het gevolg zijn van een rotsvaste overtuiging. Als ze logisch zijn, bezien vanuit karakter.
In dat kader heb ik ook met aandacht het artikel ‘Banken VS zetten diversiteitsbeleid door‘ waarin expliciet wordt verwezen naar JPMorgan en Goldman Sachs. (ps. valt het je trouwens op dat het inmiddels nieuws is geworden dat banken hun diversiteitsbeleid doorzetten … ?)
In dat artikel lees ik dat Goldman Sachs-CEO David Solomon vooral naar klanten luistert en als die om meer diversiteit vragen, daaraan te voldoen.
Interessant toch? Het gaat er niet zozeer om wat het bedrijf zélf vindt, nee, de klánt bepaalt. Als de klant zegt dat we dat beleid voort moeten zetten, dan doen we dat. En zegt de klant wat anders, ook prima. Oef. Wat zegt dat over organisatiekarakter?