Het is die tijd van het jaar. Communicatieafdelingen zijn weer volop bezig met het ontwikkelen van plannen. Van strategie tot jaarplan. En als het goed is, leidt dit tot scherpe keuzes. Maar krijgt de factor ‘mens’ ook wel de aandacht die het verdient?
Ik zie veel plannen de nadruk ligt op inhoud. Wat willen we bereiken? Wat vinden we belangrijk? En waar gaan we op inzetten? Allemaal logische vragen. Maar hoe zit het met de medewerker? In mijn ogen krijgt die vaak nog te weinig aandacht in het plan.
Hiermee loop je twee risico’s: 1) onvoldoende ‘buy-in’ (“dit gaat niet over mij”) en 2) onderschatting van het belang van executie. Plannen zijn prachtig, maar als je ze niet goed weet uit te voeren …
Overigens maakt het hybride werken de factor ‘mens’ alleen maar belangrijker.
In an age of hybrid working, the range of performance between disengaged and fully committed employees is dramatically greater.
McKinsey, ‘Back to human’: Why HR leaders want to focus on people again (juni 2021)
Mijn advies is daarom om het in ieder geval ook te hebben over het volgende:
- Welke impact heeft het communicatieplan op medewerkers? Wat gaan zij concreet ervaren?
- Welke consequenties heeft het plan voor onze manier van (samen)werken?
- Wat verwachten we van medewerkers? Verwachten we een verandering in mindset en gedrag?
- En wat mogen medewerkers op hun beurt van het leadership team verwachten?
- Hoe gaan we medewerkers helpen te excelleren?
Feit is dat veel plannen – van strategie tot jaarplan – ook leiden tot een veranderopgave. Om iets te bereiken, om doorbraken te realiseren, moeten bepaalde veranderingen worden doorgevoerd. Patronen worden doorbroken.
Meer van hetzelfde is namelijk vaak niet het antwoord op de uitdagingen van morgen. Kortom, van medewerkers wordt verwacht dat zij andere keuzes gaan maken of op een andere manier gaan (samen) werken. Mindset en gedrag.
Persoonlijk helpt het mij altijd om in een strategie-ontwikkeltraject onderstaand plaatje van Keller & Price in het achterhoofd te houden:
Overigens zou je hier nog een 5e en 6e puzzelstukje aan toe kunnen voegen:
- Persoonlijke relevantie. “… ik begrijp wat de voordelen voor mij persoonlijk zijn”.
- Successen boeken: “… ik in de praktijk zie welke positieve impact verandering heeft”.
Wellicht kun je bovenstaande vragen gebruiken als een checklist. Toets je plannen eens aan deze vragen. Wat voor inzichten levert dit op? Komt de factor ‘mens’ voldoende aan bod? Gemiste kans als dat niet het geval is…
Wat je wellicht ook interessant vindt
- 'Time to rethink strategy development. And embrace dynamics.'
- 'Waarom alignment niet mag ontbreken in dit McKinsey-rijtje'
- 'Het piept en kraakt op communicatieafdelingen. Vier uitdagingen voor CCO’s.'
- 'Checklist: bevat het veranderverhaal van jouw organisatie deze 7 onderdelen?'
- 'Jaarplan 2022: Verwar doelstellingen niet met handelingen'
- 'De 7 kenmerken van een supergoed jaarplan'
-
Pingback: Jaarplan 2023: drie tips om te zorgen voor een nog beter jaarplan - The Connected Leader
-
Pingback: Organisatie van de communicatie: wat wil je eigenlijk bereiken? - The Connected Leader
-
Pingback: Duidelijke cijfers: dit zijn de 5 populairste blogposts van 2023 (tot nu toe) - The Connected Leader