Eerder schreef ik al een blog met de titel ‘De houdgreep die reputatie heet‘. Ik heb eigenlijk een haat – liefde relatie met de term reputatie.
Waar ik verschrikkelijk van baal zijn de associaties met ‘schone schijn’, buitenkant, oppoetsen, nep, etc. Het lijkt het dan vooral een PR-speeltje.
Maar lezers van dit blog weten ongetwijfeld beter.
Reputatie gaat over luisteren (naar jezelf, naar je stakeholders). Het gaat over wie je bent en waar je voor staat. Wat je bent en waar je voor gaat. Binnen beginnen, buiten winnen. Zoiets.
Reputatie moet gaan over purpose, positionering, gedrag, transparantie, leiderschap, stakeholder management, intelligence, etc.
Zeker, bij het managen van de reputatie (ja, dat kan!) spelen communicatiedirecteuren een belangrijke rol. Nee, beter gezegd, zij kunnen een belangrijke rol spelen. Zie mijn blog over twee typen communicatiedirecteur.
Een communicatiedirecteur moet in mijn ogen de boardroom beschermen tegen de ’tyranny of the majority’. Zij moeten een gids moeten zijn, helder moeten maken wat er speelt. Wie wat vindt. En waarom dat wel of niet belangrijk is.
Want laten we eerlijk zijn. We mogen ons druk maken wat de ‘majority’ vindt – we moeten het zelfs weten – maar wat de ‘majority’ vindt, hoeft niet leidend te zijn. Wat leidend zou moeten zijn, is onze rotsvaste overtuiging.
“It’s up to you to know with which ear you’ll listen.”
Over Ray Bradbury
Bovenstaande quote over ’the terrible tyranny of the majority’ is van Ray Bradbury (1934 – 2012), een Amerikaanse auteur van met name (korte) verhalen over science fiction en fantasy.
Enkele titels: Fahrenheit 451, The Martian Chronicles, Killer come back to me
Door The New York Times is Bradbury omschreven als “the writer most responsible for bringing modern science fiction into the literary mainstream”.
Geïnteresseerd in het onderwerp van deze blogpost? Wat je dan wellicht ook interessant vindt:
- Blog: Twee typen communicatiedirecteur: aan wie is de toekomst?
- Blog: De houdgreep die reputatie heet
- Blog: Reputatiemanagement 2020: 7 inzichten en adviezen
- Quote I like: “Ik probeer meer en meer mezelf te zijn, geef er relatief weinig om of mensen het goedkeuren of afkeuren” (Vincent van Gogh)
- Interview MT: Kleur bekennen: hoe uitgesproken is jouw bedrijf?
(Image by Free-Photos from Pixabay)