(leestijd: 2 minuten) Met afgrijzen heb ik gekeken naar de beelden uit Washington. Ongelooflijk. De commentaren zijn duidelijk. ‘You reap what you sow’. Die ellende bij het Capitool is veroorzaakt. Aangewakkerd met uitgekiende, gevaarlijke communicatie. Thank you Mr. President.
Zie ook de voorkant van The New York Times vandaag. “Trump incites mob”.
Ook de videoboodschap van Donald Trump waarin hij zogenaamd oproept tot kalmte is natuurlijk een gotspe. Geen wonder dat deze verwijderd is. Gevaarlijke communicatie. Herhaling, herhaling, herhaling.
“De verkiezingen zijn gestolen”. Dat werk.
Daarom moeten we ook uitkijken voor bubbels. En moeten bijvoorbeeld CEO’s alert zijn op #echochambers.
Het is zoals Leonardo di Caprio zei in de film Inception:
‘What is the most resilient parasite? Bacteria? A virus? An intestinal worm? An IDEA! Resilient, highly contagious. Once an idea has taken hold of the brain it’s almost impossible to eradicate. An idea that is fully formed, fully understood, that sticks’
Inception
Woorden hebben consequenties. Als je ze continu herhaalt, blijven ze plakken. Dan leiden ze tot een idee. Een idee dat zich nestelt in het brein van mensen die willen geloven in dat idee … Daarom mogen we leiders ook aanspreken op hun woorden en de gevolgen ervan.
En dat zal de komende dagen zeker gebeuren in het geval van Trump. Sterker nog. Het is al begonnen.
“Trump is to blame for Capital attack. There must be consequences“.
“Democrats, Republicans blame Trump for inciting ‘coup’ as mob storms Capitol“.
Etc.
Een president die zich ook bewust was van de strategische waarde van woorden, was president Obama. Lees bijvoorbeeld dit stuk in Time. In dit stuk vind je onder meer deze passage:
“The toughest aspect of writing a speech isn’t so much the rhetoric, it’s the ideas—which take time to incubate and develop. The hardest part about writing a speech like this is not the mechanics of it but what you want to say and how you’re going to say it, the strategy of it. For a speech of this magnitude it’s not uncommon for politicians and their staffs to work on language for months, going into double-digit drafts”.
Andrei Cherny, editor of the journal Democracy en voormalig speechwriter van Clinton (Time, augustus 2008)
Dat moet ik Trump nageven; hij heeft maar weer eens duidelijk gemaakt wat de impact is van het herhalen van een gevaarlijke boodschap. Ik hoop dat dat in ieder geval een positieve uitkomst is van deze ellende: dat we als samenleving nog alerter op wat een politicus (of topmanager of …) zegt en wat dat mogelijk betekent. (Alsof we nog niet genoeg voorbeelden uit de geschiedenis hebben die het belang van die alertheid onderstrepen…)
Strategen begrijpen de potentiële kracht van woorden. Ook in dit tijdperk waarin beeld zo belangrijk is geworden. Mede daarom denk ik ook dat goede communicatiestrategen goud waard kunnen zijn. Woorden hebben consequenties. Obama weet dat. Trump weet dat. En de wereld nu gelukkig ook.
(foto: AFP)
-
Pingback: Indrukwekkend hoe HEMA CEO Jegen een issue op de kaart zet (4 gedachtes) - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: Hij is er weer: de brief van Fink aan CEO's. En dit moet je erover weten. - THE CONNECTED LEADER