Ik ben opgevoed met de gedachte dat de CEO net zoveel respect verdient als de schoonmaker. Het werk van de materiaalman kan net zo schitterend zijn als het werk van de topvoetballer.
Ik houd van dan ook van bovenstaande quote. Schitterend is dat wat correct gedaan is, hoe onbeduidend ook. Quidvis recte factum quamvis humile praeclarum
Sir Henry Royce (1863 – 1933) was een ingenieur, auto-ontwerper en een van de oprichters van icoonmerk Rolls Royce.
Hij werd geboren op 27 maart 1863 als jongste van vijf kinderen. Zijn vader was een arme molenaar uit Alwalton in Huntingdonshire. Toen de zaak failliet van zijn vader ging, moest Henry op negenjarige leeftijd zijn eigen kost gaan verdienen.
Net voor Royce twintig jaar oud was had hij twintig pond gespaard, vond een zakenpartner (A.E. Claremont) die vijftig pond rijk was en samen begonnen ze een bedrijfje in Manchester op het gebied van elektrotechniek. Dit bedrijf specialiseerde zich in het maken van dynamos en kranen en groeide in 20 jaar sterk.
Toen raakte Royce geïnteresseerd in de motor van auto’s. Hij besloot zelf een motor te gaan bouwen. Deze zou een kwaliteit moeten hebben die beter was dan de motoren die hij tot dan had gezien. Twee maanden voor zijn eerste ontmoeting met Charles Rolls was Royce na een uitgebreid testprogramma eindelijk tevreden met de kwaliteit van zijn eerste 2 cylinder motoren. Royce was inmiddels 41 jaar oud.
De jaren daarna werden de Rolls-Royce autos erkend als de beste in de wereld.
Royce stond bekend als een harde werker. Ook toen hij omwille van gezondheidsredenen moest verhuizen, bleef hij minutieus betrokken bij Rolls Royce. Elk ontwerp, elk plan en elke tekening ging door zijn handen.
Royce stierf in 1933 op 70-jarige leeftijd.
Bronnen: o.a. RREC, Brittanica
(Afbeelding van Susanne Jutzeler, suju-foto via Pixabay)