In 2012 nam ik tijdens een onvergetelijke leadership trail het besluit om te gaan ondernemen. Deze maand bestaat Wepublic (Reputatie, Communicatie, Public Affairs) alweer 7 jaar. Tot nu toe was het ‘a hell of a ride’.
Zonder horloge, zonder telefoon en met 6 mannen die ik kort daarvoor had leren kennen, liep ik door de Zwitserse Alpen. Boven de bomengrens. Soms door de sneeuw. Soms door het gras. Wel of niet ondernemen? Dat was de vraag.
Ik herinner me vooral het uitzicht en de ongekende stilte. Ideaal als je op zoek bent naar inzichten.
Tijdens die trail in 2012 hakte ik de knoop door. Ik ging voor meer vrijheid en verantwoordelijkheid. En ik wilde van betekenis zijn bij het verbinden van leiderschap, organisatie en samenleving.
En februari 2013 was Wepublic (destijds: GKSV) een feit.
Het plan: Nederland veroveren. Dream big. 😉 En so far so good. Ieder jaar realiseren we mooie groeicijfers, 2019 het beste jaar tot nu toe.
De afgelopen jaren heb ik enorm veel geleerd. Hieronder mijn 7 belangrijkste lessen.
Les 1. Zorg dat je mensen om je heen verzamelt met wie het klikt.
Ondernemen is hard werken. Verwacht geen ambtenarenbaan. Het gaat om risico’s nemen en nieuwe wegen durven bewandelen. En doe je het goed, dan is de beloning er ook naar. Daarom is het zo belangrijk dat je goede mensen om je heen verzamelt.
Mede-eigenaren, medewerkers, klanten. Het moet klikken. Alles draait om vertrouwen.
En klikt het niet, ga dan het gesprek vooral niet uit de weg. Niet moeilijk doen. De relatie verbeteren of afscheid nemen. Even goede vrienden.
Les 2. Focus op wat er echt toe doet. Where attention goes energy flows.
Als startend ondernemer vond ik alles belangrijk. Uren vergaderen over de printer, je druk maken over rommel op bureaus en wakker liggen van een opmerking van medewerker 11. Stom, stom, stom.
Ik denk dat 80% van wat er om me heen gebeurt, ruis is. En daar kan ik me steeds beter van afsluiten.
Maar wat doet er dan wel toe? Stel dat vast en richt je daar op. In januari stel ik altijd vast waar ik me dat jaar op ga richten. Dat is mijn kompas. En voor mij werkt dat.
Les 3. Blijf jezelf ontwikkelen.
Heerlijk om je iedere dag met je bedrijf te mogen bezighouden. Maar het gevaar bestaat dat je jezelf op het tweede plan zet. Dat je jezelf niet ontwikkelt. Geen tijd hebt voor die cursus. Geen tijd voor vakliteratuur. Geen tijd om voor het bijhouden van een blog.
Stilstand is niet goed voor een professional. En niet goed voor een bedrijf. Mijn medewerkers, mijn klanten mogen van mij verwachten dat ik iedere dag beter word.
Ik investeer veel tijd, energie en geld in mijn eigen ontwikkeling. Binnenkort volg ik een leiderschapscursus aan Cambridge University. Ik verheug me er nu al op.
Les 4. Het is hard werken. En dat moet je leuk vinden.
Natuurlijk. We verdienen een prima boterham. Maar ik vind ook dat we er hard voor moeten werken. Sterker nog, ik zou 24/7 kunnen werken.
Het werk is nooit af. En daar moet je tegen kunnen. Soms moet je ’s avonds werken. Soms in het weekend.
Maar ik ben van de school: als je je werk leuk vindt, moet dat geen probleem zijn. En soms moet het gewoon. Klant is koning.
Les 5. Je klanten zijn je beste raadgevers.
Om de zoveel jaar vragen we aan onze klanten en relaties wat we goed doen en wat beter kan. Dat doen we niet voor de bühne. Het is cruciale managementinformatie.
Zo kregen we een paar jaar geleden de feedback dat Wepublic (destijds: GKSV) leek te bestaan uit 4 eenmansbedrijfjes. Oef. Daar hebben we Dus werk van gemaakt. Naamswijziging, nieuwe website en gesprekken over wat ons bindt. Dat laatste is overigens een continu gesprek.
We krijgen voortdurend signalen. Halen continu feedback op. Intern en extern. Het houdt ons scherp.
Les 6. Het is niet zo belangrijk wat concurrenten doen.
Die vraag krijg ik geregeld. Wie zijn je concurrenten? Natuurlijk. Ik weet heus wel wie er nog meer in onze vijver vissen. Maar concurrenten interesseren me tegenwoordig nog maar weinig. Ze leidden af.
Ik volg liever mijn eigen pad.
Vakliteratuur. Klanten. Medewerkers. Zij bieden de inspiratie die ik nodig heb. Ik gun mijn concurrenten het allerbeste, maar ik gun ze niet teveel van mijn tijd.
Les 7. Overweeg je te ondernemen? Volg je hart en ga niet teveel rekenen.
Geregeld spreken we topprofessionals die overwegen te gaan ondernemen. Sterker nog, 2 van die topprofessionals zijn nu mede-eigenaar van Wepublic (en 2 partners van het eerste uur hebben Wepublic verlaten).
Maar er zijn ook topprofessionals die toch niet besluiten te gaan ondernemen. Die twijfelen. Die zekerheid willen over wat ze gaan verdienen. Tja. In mijn ogen moet je niet teveel gaan rekenen. Je moet luisteren naar je hart.
En soms moet je gewoon accepteren dat die 9-tot-5 baan met een prima pensioen het beste bij je past.
“Als je wilt ondernemen, dan was je het allang gaan doen.”
Ik weet het nog goed. Rond die tijd dat ik overwoog om te gaan ondernemen, was ik ook in gesprek met een groot internationaal adviesbureau. De managing partner van de Nederlandse vestiging vroeg of ik meer ijzers in het vuur had.
Ik zei dat ik ook overwoog om voor mezelf te beginnen.
De beste man sprak toen de memorabele woorden: “Frank, als wij echte ondernemers waren, dan hadden we toch allang ons eigen bedrijf opgezet”.
Ik stond perplex. Had hij het over mij? Wat? Ik ging die middag naar huis en ik wist het zeker. Ik ga ondernemen.
Wepublic bestaat nu 7 jaar. Ik heb veel geleerd. En ik verheug me op wat komen gaat.
Bring it on!
-
Pingback: 4 dagen hiken, 4 inzichten over strategie - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: "Not all who wander are lost" - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: De 3 belangrijkste boeken voor mij als ondernemer en adviseur - The Connected Leader