Een paar jaar geleden vertelde een spreker tijdens een Founders Carbon Network event vol bevlogenheid over de kracht van ‘dankjewel’ zeggen. Er zou op dat vlak nog een wereld te winnen zijn. Zijn presentatie raakte mij. Is iets wat zo logisch en impactvol is – dankjewel zeggen – inderdaad zo moeilijk? Doen we het echt zo weinig?
Sindsdien valt het me inderdaad op dat sommigen echt uitblinken in dankjewel zeggen (in welke vorm dan ook). Terwijl anderen duidelijk minder bedreven lijken in het tonen van dankbaarheid …
Voorbeeldje. Als een vraag van een klant – om wat voor ander reden dan ook – niet echt bij ons past, dan pass ik die vraag met plezier door naar andere bureaus, naar mensen die ik een warm hart toedraag. Sommige van die personen laten blijken dat ze dat oprecht waarderen. Dat ze het niet vanzelfsprekend vinden.
Noem het ijdel, maar ik vind dat prettig* en ik denk dat dat voor de meesten van ons geldt. En als het gemeend overkomt, dan zal ik ook een volgende keer aan hen denken.
Maar mijn ervaring is ook dat andere personen het wat vanzelfsprekender lijken (!) te vinden, zelfs er prima business uit volgt. Het komt meer voor dan je denkt.
Waar ik naar toe wil, is het volgende. Zou het belang van dankjewel zeggen ook voor bedrijven en hun leiders gelden?
‘Dankjewel’ is goud waard
Ik denk het persoonlijk van wel. Ik schaar de ‘corporate dankjewel’ eigenlijk in dezelfde categorie als de ‘sorry’.
“A well-executed apology can improve relationships with customers, employees, and the public, leaving the company better positioned than it was before the error”, las ik in Harvard Business Review.
Het woordje ‘apology’ zouden we prima kunnen wijzigen in ’thank you’.
“A well-executed thank you can improve relationships with customers, employees, and the public, leaving the company better positioned than it was before showing gratefulness”.
Ja, ik denk dat oprecht dankbaarheid tonen goud waard is. Het maakt bedrijven en hun leiders sympathieker. Essentieel voor die steeds doorslaggevender wordende gunfactor. Het versterkt de connectie met die stakeholders – medewerkers, klanten, relaties, etc – die zo belangrijk zijn voor jouw succes.
En nee, ik zeg niet dat het niet gebeurt. Sterker nog, alleen tijdens het schrijven van dit stukje heb ik een stuk of 5 dankjewels ontvangen variërend van ‘bedankt voor jullie inzet’ (Artsen zonder Grenzen) tot ‘bedankt voor je bestelling’ (bol.com). Dáár heb ik het dus niet over.
Vijf ‘dankjewel’ tips
Maar hoe zeg je dankjewel dan wel? Een aanzet in de vorm van vijf tips.
- Wees specifiek. Waar ben je die stakeholder dankbaar voor?
- Wees authentiek. Zeggen is makkelijk, maar hoe laat je stakeholder oprechtheid ervaren?
- Wees persoonlijk. Hoe zorg je voor die persoonlijke touch die verder gaat dan ‘dankjewel voor het tanken bij ons’?
- Wees creatief. Toon je dankbaarheid op bijzondere wijze. Hoe zorg je dat het aankomt?
- Wees gebalanceerd. Overal en altijd dankjewel zeggen, doet afbreuk aan de kracht ervan.
Bij ons thuis stellen we onze jongens af en toe tijdens het avondeten de vraag waar zij die dag dankbaar voor zijn. Misschien is het een idee omdat ook wat vaker in de boardroom te doen. “Zo, laten we beginnen met agendapunt 1; waar zijn we dankbaar voor met elkaar? En hoe gaan we laten blijken dat we dankbaar zijn?”
Wat je wellicht ook interessant vindt
-
Pingback: De 5 meest gelezen Connected Leader posts van 2021 - The Connected Leader