Het nieuwe jaar staat voor de deur en 2021 is alweer snel verleden tijd. En dus is de tijd van de eindejaarslijstjes aangebroken. En jaja, dus ook hier. Tot nu toe verschenen dit jaar 38 posts op deze site. De 5 meest gelezen posts? Ik zet ze hieronder op een rijtje.
Bij het opstellen van het lijstje vielen mij 2 dingen op. Praktische content en content waarin ik namen van personen opneem, worden het meeste gelezen. En wat complexere of inhoudelijker content worden door minder mensen gelezen. Overigens zijn die laatste categorie posts wel leuker om te schrijven …
Wat de minst gelezen post is? Daar eindig ik hieronder mee. Maar eerst de top 5.
De 5 meest gelezen posts van 2021
Qua aantallen lezers stak deze ver boven alle andere posts uit. Het was voor mij ook het bericht waar ik het langst over heb gedaan omdat mijn eigen standpunt veranderde terwijl ik aan het schrijven was. Dit is de meest gelezen post van 2021:
Meest gelezen post: Diversiteitscampagne ABN Amro is belangrijk
“Ja, ik geef het toe. Ik moest even grinneken toen ik Eric van der Linden in het ABN Amro-filmpje hoorde vertellen over zijn polyamoreuze levensstijl. Schieten we niet een beetje door? Have a break, have a KitKat. Mijn eerste reactie.
Maar zoals dat soms gaat, ABN Amro zette mij met het filmpje en met de ophef die het veroorzaakte wel aan het denken. Hello Kahneman.” …
De hele post vind je hier.
Plek 2: Hoe wij onszelf voor de gek kunnen houden (ja, geldt ook voor Wopke, Donald, Willem-Alexander, Ted, …)
“Wat? Echt waar? Waarom? Als minister schaatsen in het voor het publiek gesloten Thialf stadion? Het bonusplafond willen verhogen terwijl het bedrijf aan de beademing ligt? Als staatshoofd op vakantie gaan terwijl het volk wordt opgeroepen thuis te blijven? Als senator rustig het vliegtuig pakken naar het warme Cancun terwijl de eigen staat Texas een nachtmerrie beleeft? Ben je gek geworden of zo?
En uiteraard, wat volgt is publieke ophef. Al dan niet gemeende excuses. En een gebutste reputatie.” …
De hele post vind je hier.
Plek 3: Drie redenen om uitspraken Omtzigt over communicatie met korrel zout te nemen
“In dagblad Trouw verscheen een opvallend artikel van Pieter Omtzigt. Hierin vraagt hij zich af waarom de overheid zoveel geld aan communicatie besteedt als er veel meer behoefte bestaat aan “adviesraden die helpen urgente kwesties op te lossen”. Ik heb het artikel met enige verbazing gelezen. Voor de heer Omtzigt heb ik zeer veel respect. Zijn opvattingen over communicatie en communicatieprofessionals vind ik echter te kort door de bocht.
Het artikel getuigt in mijn ogen van te gebrekkige kennis van de waarde van communicatie. Ook verdient de professionaliteit van communicatieprofessionals bij de Rijksoverheid meer respect.” …
De hele post vind je hier.
Plek 4. De 6 kenmerken van een moderne communicatiedirecteur
“Door de aard van mijn opdrachten werk ik vaak nauw samen met directeuren Communicatie. Ik zie hoe de functie zich in de praktijk ontwikkelt. Ik lees er veel over en doe er geregeld onderzoek naar. De communicatiedirecteur (of: Chief Communication Officer, of: Directeur Corporate Affairs) heeft de potentie om een sleutelrol te spelen binnen organisaties. Alleen al het multistakeholder-perspectief dat zij kan inbrengen is van ongekende strategische waarde.
En ik verwacht dat communicatiedirecteuren het komende decennium een (nog) belangrijker gaan spelen. De uitdagingen waar organisaties mee te maken hebben zijn ongekend groot. Communicatie en stakeholdermanagement zijn serieuze succesfactoren.” …
De hele post vind je hier.
Plek 5. Checklist: bevat het veranderverhaal van jouw organisatie deze 7 onderdelen?
“Bij de meeste van mijn klanten lopen wel een of meerdere verandertrajecten. Vanuit noodzaak of vanuit ambitie. En natuurlijk speelt de CEO vaak een sleutelrol. Ook in het communiceren van het veranderverhaal. En dat veranderverhaal is in mijn ogen van cruciaal belang. Maar wat is een goed veranderverhaal?
Hoewel iedere verandering een goed verhaal vereist, valt mij op dat dat verhaal in de praktijk best een aandachtspunt is. En nee, ik doel niet op die vuistdikke slide deck die McKinsey of BCG heeft samengesteld. Dat ‘verhaal’ is er vaak wel.
Ik doel op het aansprekende verhaal over de verandering. Het verhaal dat medewerkers en stakeholders raakt in hoofd en hart. Waar zij zich in herkennen en tot aangesproken voelen. Het verhaal dat door CEO’s met verve wordt verteld. En waar dus met aandacht naar wordt geluisterd.” …
De hele post vind je hier.
De minst gelezen post van 2021
Tja, als je een lijstje maak van meest-gelezen blog, waarom dan ook niet open en eerlijk zijn over de minst-gelezen post. Zelf vind ik het een prachtig onderwerp en over de post ben ik zelf eigenlijk ook best tevreden. Maar ja. Cijfers liegen niet.
Minst gelezen post van 2021: De magie van ‘dankjewel’ (+ 5 tips)
“Een paar jaar geleden vertelde een spreker tijdens een Founders Carbon Network event vol bevlogenheid over de kracht van ‘dankjewel’ zeggen. Er zou op dat vlak nog een wereld te winnen zijn. Zijn presentatie raakte mij. Is iets wat zo logisch en impactvol is – dankjewel zeggen – inderdaad zo moeilijk? Doen we het echt zo weinig?
Sindsdien valt het me inderdaad op dat sommigen echt uitblinken in dankjewel zeggen (in welke vorm dan ook). Terwijl anderen duidelijk minder bedreven lijken in het tonen van dankbaarheid” …
De hele post vind je hier.
Wat je wellicht ook interessant vindt
- 'De 5 populairste blog posts van 2021 tot nu toe'
- 'Connected Leader: de 5 meest gelezen blogposts van 2020'
- 'Top 5 populairste blogposts van 2020 op ConnectedLeader.blog (spoiler alert: strategie vinden jullie interessant en het moet praktisch zijn)'
- 'Geef je deze 3 posts op ConnectedLeader.blog een tweede kans? (ik vind ze best goed, maar ze zijn relatief weinig gelezen…)'
- 'Terugblik 2019: mijn top 5 boeken en top 3 podcasts'