Tot zo’n 10 jaar geleden werkte ik bij Boer & Croon. Het was destijds een gerenommeerd advieskantoor en ik had er de tijd van mijn leven. Gave opdrachten, een grote mate van camaraderie en als medewerker voelde ik me zeer gewaardeerd. Work hard, play hard.
Wat Boer & Croon in mijn ogen bijzonder goed deed, was het koesteren van haar oorsprong. Het bedrijf kent een rijke historie en had een prachtig verhaal te vertellen. Wij als medewerker wisten waar het bedrijf vandaan kwam en hoe het bedrijf zich in al die jaren had ontwikkeld.
En voor het geval we dat zouden vergeten; af en toe lieten zelfs de oprichters Floris Croon en Cees Boer hun gezicht zien op de werkvloer. Heel bijzonder.
De company pride was hoog.
Deze week moest ik terugdenken aan die tijd toen ik deze week het volgende zinnetje las: “Velen zullen het niet weten, maar Wepublic heette vroeger GKSV.” Dit stond in een berichtje over het uitfaseren van de GSKV.nl-emailadressen.
Om eerlijk te zijn, was ik in eerste instantie wat verbaasd*. Zijn er echt medewerkers die de ‘origins’ van Wepublic niet kennen? Waarom het verleden niet levend houden? Waarom niet als Boer & Croon doen?
Maar het zette me ook aan het denken. Kan het ook slim zijn om het verleden te laten voor wat het is? Of zelfs het verhaal te herschrijven? Ik denk van wel. Bijvoorbeeld als de essentie van een bedrijf gaat veranderen. Als een streep moet worden gezet onder een roerig verleden. Of als nieuwe eigenaren hun eigen koers uitstippelen. Een nieuw narratief kan dan juist heel waardevol zijn. En laten we eerlijk zijn, zit een jong talent te wachten op een verhaal van 10 jaar oud?
Nieuwe richting, nieuwe energie, nieuw eigenaarschap. Zoiets?
Natuurlijk. Het verhaal over de ‘origins’ van het bedrijf kan van grote waarde zijn voor het versterken van je positie en reputatie. Boer & Croon begreep dat heel goed. En tja, de oorsprong van het bedrijf is lastig te ‘herschrijven’. Het is wat het is. Wepublic startte met vier oud-Boer & Crooners die een eigen bureau wilde opzetten.
Maar het verhaal over de toekomst en de keuzes die we daarom in het heden maken, zijn minstens zo belangrijk. En dát had Boer & Croon in mijn ogen niet op orde. In tegenstelling tot Wepublic dat juist geregeld het gesprek met medewerkers voert over strategie en koers.
En daarmee hebben we een belangrijke uitdaging van veel leiders te pakken. Hoe koester je dat prachtige verleden, maar vertel je vooral ook een inspirerend verhaal over de toekomst en de weg daar naar toe? Het krachtige verhaal als basis voor een sterke reputatie.
Telling a compelling story is how you build credibility for yourself and your ideas. It’s how you inspire an audience and lead an organization.
Jeff Gotthelf (19 oktober 2020), Storytelling Can Make or Break Your Leadership, Harvard Business Review.
* Full disclosure: ik ben een van de 4 oprichters (de ‘K’) van GKSV, dat sinds 2018 Wepublic heet. Sinds 2021 ben ik geen aandeelhouder meer en als associate verbonden aan het bureau.
Wat je wellicht ook interessant vindt
- 'Als jij jouw verhaal niet vertelt, doen anderen dat voor jou'
- 'Checklist: bevat het veranderverhaal van jouw organisatie deze 7 onderdelen?'
- 'Heeft Nike haar magie verloren? 8 inzichten over o.a. strategie, activisme, reputatie en authenticiteit'
- 'Geen focus? Dan geen impact. U gaat dus terug naar af.'
- 'Leiderschap is een continue dialoog'