Eerder stelde ik dat het bij het managen van reputatierisico om 3 vragen draait: : 1) hoe kwetsbaar is jouw organisatie?, 2) hoe paraat is jouw organisatie? en 3) hoe versterken we onze robuustheid? Vorige week zoomde ik in op de eerste vraag. Deze post gaat over de tweede vraag.
Stel, je krijgt te maken met een reputatie-issue, hoe paraat is jouw organisatie dan?
Een goede reputatie is goud waard, maar ook kwetsbaar. Dus niet gek dat de bezorgdheid in de baardroom over reputatie toeneemt als er ophef loert.
Reputation risk is a top strategic business risk, being a key business challenge. A reputation risk that is not properly managed can quickly escalate into a major strategic crisis.
Deloitte, Managing Reputation Risk (2014)
En toch blijken sommige organisatie beter in staat met reputatie-issues om te gaan dan andere. Zij lijken ‘paraat’. Maar waar zit dat dan in? Hoe komt dat toch?
Op basis van wat ik zie, lees en hoor, kom ik hieronder met een concept ‘checklist’ met 8 punten. Aan ieder punt koppel ik een paar vragen om je aan het denken te zetten over hoe paraat de eigen organisatie is.
1. Inzicht & overzicht
Hebben jullie een goed beeld van het krachtenveld waarin de organisatie opereert? Levert dit inzicht in strategische issues en potentiële reputatierisico’s op? En begrijpen jullie wat de posities en belangen van de belangrijkste stakeholders zijn?
Trefwoorden: #reputatieonderzoek #krachtenveldanalyse #stakeholdergesprekken #intelligence
2. Volwassenheid reputatiemanagement
Hebben jullie de afgelopen jaren veel ervaring met reputatiemanagement opgedaan? En met crisiscommunicatie? Kennen jullie het klappen van de reputatiezweep? Zijn er duidelijke plannen en heldere protocollen? Vinden er geregeld crisissimulaties plaats?
Trefwoorden: #ervaring #training #protocollen #simulaties
3. Afspraken & spelregels
Is het helder welke afspraken gelden als het gaat om reputatiemanagement? Waar worden mogelijke reputatierisico’s gemeld? Wat wordt er dan mee gedaan? En hoe snel moet worden gehandeld? Wat wordt er van wie verwacht? Wie praten er bijvoorbeeld met de media? Wie niet? Is er een crisishandboek?
Trefwoorden: #afspraken #protocollen #spelregels
4. Wendbaarheid
Hoe wendbaar is de organisatie in de praktijk? Kan de organisatie snel en adequaat reageren op ontwikkelingen in de omgeving? Is er sprake van korte lijntjes of van een enorme stroperigheid? Wordt de manier van leidinggeven gekenmerkt door micromanagement of durft de top ook los te laten en vertrouwen te geven?
Trefwoorden: #verantwoordelijkheid #eigenaarschap #leiderschap #adaptability
5. Aanwezige expertise
Stel dat er gedoe uitbreekt, op wie kan de top dan terugvallen? Is er bijvoorbeeld een volwassen en ervaren communicatieafdeling? Hoe goed is de woordvoerder? Hoe ervaren is de communicatiedirecteur? Beschikt de organisatie over een netwerk van specialisten die helpen risico’s te neutraliseren?
Trefwoorden: #ervaring #expertise #competenties #netwerk
6. Rollen & verantwoordelijkheden
Zijn taken, rollen en verantwoordelijkheden voor iedereen voldoende helder? Weet iedereen wat hem of haar te doen staat ‘when the shit hits the fan’? En weten deze personen elkaar dan ook goed te vinden? Respecteren ze elkaars expertise? Of zijn het eilandjes die elkaar het licht in de ogen niet gunnen?
Trefwoorden: #rollen #taken #bevoegdheden #verantwoordelijkheden
7. Eigenaarschap in de board
Je ontkomt er ook niet aan om kritisch naar de board te kijken. Hoe is reputatiemanagement geborgd in de boardroom? Hoe zijn de verantwoordelijkheden belegd? Wie kan de leiding nemen als er gedoe uitbreekt? Wie is verantwoordelijk voor merk en reputatie? Waar zijn de belangrijkste stakeholders ‘belegd’?
Trefwoorden: #leiderschap #samenwerking #rollen #taken #verantwoordelijkheden
8. Boardroom-agenda
In hoeverre wordt reputatie besproken in de boardroom? Zijn merk en reputatie een terugkerend onderwerp op de boardroom-agenda? Hoe serieus wordt het genomen door de top? Weet de top hoe de organisatie er eigenlijk voor staat op reputatievlak? Hoe ver staat de top af van de werkvloer en samenleving?
Trefwoorden: #antenne #boardroomagenda #focus #aandacht
Andere ideeën over het managen van reputatierisico? Aanvullingen op de checklist?
Zoals aangegeven, zijn 8 punten een aanzet voor een checklist. Gebaseerd op wat ik zie, lees en hoor.
Heb je dus andere inzichten? Ideeën? Suggesties? Ervaringen? Deel ze vooral met mij. Dat kan per email of hieronder in de comments. Much appreciated.
Managen van reputatierisico’s: een praktisch framework
In mijn eerdere post over het managen van reputatierisico’s introduceerde ik onderstaand framework.
In die post stelde ik dat het bij het managen van reputatierisico in mijn ogen om 3 vragen draait:
- Hoe kwetsbaar is onze organisatie?
- Hoe paraat is onze organisatie?
- Hoe versterken we onze robuustheid?
In een volgende post zal ik het vooral hebben over vraag 3 en dan specifiek over de opties in bovenstaand framework.
(Image by Reportperm Hard from Pixabay)
Wat je wellicht ook interessant vindt
- 'Reputatierisico’s: 3 belangrijke vragen voor in de boardroom'
- 'Reputatierisico: hoe kwetsbaar is jouw organisatie?'
- 'De houdgreep die reputatie heet'
- 'De houdgreep die reputatie heet (deel II)'
- '“Mensen struikelen niet over bergen, alleen over molshopen”. #issuesmanagement'
- 'Als jij jouw verhaal niet vertelt, doen anderen dat voor jou'
- 'Crisismanagement: wat is jouw kompas?'
-
Pingback: De reputatie robuuster maken? Vier mogelijke sporen. - The Connected Leader
-
Pingback: "Goede publiciteit is ook publiciteit". Uhm, is dat wel zo? (spoiler: niet echt...) - The Connected Leader