We beginnen alweer aan de tweede helft van 2022. De tijd vliegt. De afgelopen 6 maanden verschenen bijna 20 posts op deze site. Hieronder vind je de top 5 met posts die door jullie het meest gelezen zijn.
Zijn dat ook de beste posts? Dat is aan jullie. Er is echter 1 post waarvan ik het jammer vind dat die de top 5 niet heeft gehaald. Je vindt deze post onderaan dit bericht.
De 5 meest gelezen Connected Leader-posts in 2022
Qua aantallen lezers stak deze post met kop en schouders boven alle andere posts uit. Eerder dit jaar heb ik weer 3 maanden op Bonaire mogen verblijven. Ik heb er heerlijk kunnen werken en nadenken. In deze post zet ik de belangrijkste 3 (professionele) inzichten op een rijtje. Dit is tot nu toe de meest gelezen post van 2022:
Meest gelezen post: “Drie maanden Bonaire, drie inzichten”
Mijn belangrijkste inzicht is dat op afstand werken prima kan. Ik was niet minder productief. Het vereist wel focus en discipline (wat ik gelukkig heb). Zolang ik maar wifi heb en kan beschikken over mijn MacBook. Ik was dan ook niet minder productief dan in Nederland en heb kunnen doen wat ik wilde doen.
Een ander inzicht is dat crisismanagement en -communicatie lastig is met 6 uur tijdsverschil. Niet lang nadat we naar Bonaire vertrokken, vielen de Russen Oekraïne binnen. Verschillende bedrijven die actief zijn in Rusland benaderden mij om reputatie- en communicatieadvies. Maar zes uur tijdsverschil werkt niet als je bij wijze van spreken 24/7 alert en stand-by moet zijn.
En tot slot kwam ik tot het inzicht dat ik vooral mijn klanten en secretaresse Dees ontzettend dankbaar ben.
De hele post vind je hier.
Plek 2. “Een perfecte storm zoals bij Schiphol; 3 communicatiezekerheden”
Dit vond ik een leuke post om te schrijven.
Van een ‘perfect storm’ spreek je als alles wat tegen kan zitten ook daadwerkelijk tegenzit en die gebeurtenissen elkaar ook nog eens versterken. Schiphol zit middenin in zo’n perfecte storm, maar is beslist niet het enige bedrijf in zo’n storm. In deze post beschrijf ik 3 zekerheden.
Zo is de situatie vaak zo complex dat het haast onmogelijk is om de buitenwereld een goed beeld te geven van wat er echt aan de hand is. Reken dan ook nooit op compassie. Bovendien is het alle hens aan dek voor de CEO. Het navigeren door de storm is ‘chefsache’. En dat op communicatievlak de lat extreem hoog moet liggen, is evident.
Lees hier de hele post.
Plek 3. “2022: 3 communicatieuitdagingen voor CEO’s”
Aan het begin van het jaar schreef ik een post over wat in 2022 de belangrijkste uitdagingen worden voor CEO’s. De eerste uitdaging die ik beschreef ging natuurlijk – want midden in corona-ellende – over de vraag hoe we medewerkers ook op afstand enthousiast houden over de koers.
Uitdaging 2 gingen over het behouden van stakeholdervertrouwen als ook impopulaire maatregelen genomen moeten worden. En de derde uitdaging betreft de vraag hoe je je als bedrijf positioneert t.a.v. issues in een hypergevoelige samenleving.
Hier vind je de hele post.
Plek 4. “De toegevoegde waarde van de communicatieafdeling”
In de gesprekken met mijn klanten en in de lezingen die ik geef, gaat het vaak over toegevoegde waarde. Maar waar hebben we het eigenlijk over? Wat is toegevoegde waarde?
In dit blog maak ik onderscheid tussen 3 niveaus van toegevoegde waarde. Een wat inhoudelijker en theoretischer post over een zeer belangrijk onderwerp. Fijn dat deze post goed gelezen is.
Hier kun je meer lezen over deze niveaus.
Plek 5. “Media-interview CEO: leg de lat extreem hoog”
Eerder dit jaar werd gehakt gemaakt van de media-optredens van o.a. John de Mol en Edwin van der Sar. Tja, van CEO’s worden topprestaties verwacht. Ook als het gaat om media-interviews. In deze post vraag ik me af of dat terecht is. En ik kom tot de conclusies dat dat absoluut het geval is.
CEO’s zijn de belangrijkste woordvoerders. We mogen van CEO’s verwachten dat zij zich inmiddels bewust zijn van hun impact en dat ze beseffen hoe cruciaal een goede voorbereiding van een belangrijk interview is.
In de post kom ik met 3 adviezen. Die lees je hier.
De post die in mijn ogen in de top 5 thuishoort gaat over het managen van reputatierisico’s
Een belangrijke activiteit van veel van mijn klanten is het signaleren, op de agenda zetten en (helpen) oplossen van reputatierisico’s. Over dit onderwerp schreef ik in 2022 drie posts. Hoewel deze posts prima zijn gelezen, kwamen ze toch bij lange na niet in de top 5.
En dat vind ik jammer. Waarom? Reputatierisico is een belangrijk onderwerp en er is nog een wereld te winnen. En ik denk dat ik in mijn posts erover praktische handvatten aanreik.
Dus wat zeg je ervan? Zullen we deze serie van posts nog een tweede kans geven. De eerste post over reputatierisico heette “Reputatierisico: 3 belangrijke vragen voor in de boardroom“.
(Image by Prashant Sharma from Pixabay)
Wat je wellicht ook interessant vindt
- 'De top 5 posts die door jullie het meest zijn gelezen in 2022'
- 'Connected Leader: de 5 meest gelezen blogposts van 2020'
- 'Top 5 populairste blogposts van 2020 op ConnectedLeader.blog (spoiler alert: strategie vinden jullie interessant en het moet praktisch zijn)'
- 'Geef je deze 3 posts op ConnectedLeader.blog een tweede kans? (ik vind ze best goed, maar ze zijn relatief weinig gelezen…)'
- 'De 5 populairste blog posts van 2021 tot nu toe'
- 'De 5 meest gelezen Connected Leader posts van 2021'
- 'The Connected Leader: de 3 meest gelezen blogs'
- 'Terugblik 2019: mijn top 5 boeken en top 3 podcasts'
- 'Deze 3 boeken bleken oh zo belangrijk voor mij'