Wanneer strategie het toverwoord wordt, is het oppassen geblazen. Communicatieafdelingen lopen het risico in de STRATEGIEVAL te trappen. Ze willen van meer waarde zijn, maar vergroten juist de afstand tot de business.
Veel organisaties verwachten van hun communicatieafdeling dat deze strategischer wordt. Dat is hard werken. Slimme keuzes maken. Het verbinden van communicatiestrategie met de business strategie blijkt ieder jaar weer een grote uitdaging. Geen wonder dat veel communicatiedirecteuren veel tijd, energie en geld investeren in opleiding, strategieontwikkeling, (re)organisatie van de communicatieafdeling, etc.
Uiteindelijk draait strategie maar om één ding: het leveren van toegevoegde waarde. Aantoonbare resultaten. Impact.
De druk op communicatieafdelingen om te presteren, om strategischer te worden, is groot. En met die druk is natuurlijk niks mis. Zeker niet als je je zaakjes als communicatiedirecteur op orde hebt…
Kijk uit voor de STRATEGIEVAL
Waar wel wat mis mee is, is een mogelijk gevaarlijk gevolg van dit ‘strategie-streven’. Wanneer strategie het toverwoord wordt, loop je namelijk het risico in de STRATEGIEVAL te trappen.
Wat ik bedoel? Het streven naar een strategischer communicatieafdeling (of strategischer adviseur), kan er juist voor zorgen dat de business uit het oog wordt verloren.
Met andere woorden, terwijl je dichter bij je doel wilt komen – van strategische waarde zijn – raak je steeds verder van dat doel verwijderd. Auw.
Luister goed naar alarmbellen
De verklaring hiervoor? Heel simpel. De business is nauwelijks geïnteresseerd in de strategie an sich (visie, ambities, plannen, ideeën, etc). Ze is vooral geïnteresseerd in de vertaling ervan naar de praktijk. Het gaat niet om dat ongetwijfeld prachtige plan. Het gaat om het DOEN. En dat zou veel meer aandacht mogen krijgen in de praktijk.
Resultaten. Oplossingen. Handelen. Actie!
“Communicatie is vooral goed in het maken van plannen”. “Ze praten graag mee, maar vervolgens gebeurt er niets”. “wanneer kan ik resultaten zien?”. “Maar wat gaan jullie doen?”. Bij dit soort uitspraken moeten direct alle alarmbellen gaan rinkelen.
LET OP! STRATEGIEVAL. STRAIGHT AHEAD.
Hoe de STRATEGIEVAL te voorkomen? Vijf adviezen
Strategische competenties zijn onmisbaar voor het leveren van toegevoegde waarde. Maar het worden van die strategische afdeling, een strategische adviseur, moet geen doel op zich worden. Het mag niet verblinden.
Die STRATEGIEVAL ligt dus altijd op de loer. Altijd. Daarom hieronder 5 adviezen aan communicatiedirecteuren en hun bazen. Hoe voorkom je dat je in de STRATEGIEVAL trapt?
1) Beschouw het creëren van een strategische afdeling niet als hoogste doel, maar streef naar balans in de drie-eenheid strategie, regie en uitvoering.
2) Zorg dat strategie niet besloten ligt in een functie, maar zie het als een van de rollen die je als afdeling moet beheersen.
3) Leg de lat hoog en neem geen genoegen met middelmaat als het gaat om strategieontwikkeling. De strategie is richtinggevend voor de uitvoering. Garbage in = garbage out.
4) Besteed veel, zeer veel aandacht aan het vertalen van strategie naar handelen. Naar actie. En neem de business mee. Er zijn verschillende tools die je daarbij kunnen helpen. Zelf ben ik uiteraard enthousiast over het Strategisch Communicatie Frame. 😉
5) Tot slot, voorkom dat het woord ‘strategie’ te pas en te onpas wordt gebruikt. Als steeds meer medewerkers zich communicatiestrateeg noemen, terwijl de resultaten verre van strategisch zijn, dan is het goed mis. De geloofwaardigheid van de adviseur, maar ook van de afdeling, staat op het spel.
Begrijp me niet verkeerd, strategie is van cruciaal belang. En het is belangrijk dat communicatieafdelingen strategisch zijn. Blijf dus vooral investeren. En blijf de lat hoog leggen. Maar blaas niet te hoog van de (strategische) toren.
De uitdaging voor veel afdelingen en hun communicatiedirecteuren ligt in het balanceren tussen verschillende rollen. Het bewijs dat je strategisch sterk bent, lever je vooral met aansprekende resultaten. Resultaten die er toe doen! Daarmee maak je de business pas echt blij.