De Raad van Bestuur van een grote onderneming had samen met een bekende consulting firm een prachtige strategie ontwikkeld. Uit de 80 pagina’s tellende slide-deck bleek dat over alles goed was nagedacht. Maar het was ook ingewikkeld. Te ingewikkeld. Want managers die niet bij het strategieproces betrokken waren, snapten er weinig van.
En dat was een probleem.
Aan ons werd gevraagd om van die slide deck een aansprekend verhaal te maken. Een verhaal waarmee de ceo wel in gesprek kon gaan met medewerkers, klanten en andere stakeholders. Waar staan we voor en waar gaan we voor? Welke keuzes maken we? En wat betekenen die keuzes in de praktijk? En dat uitgelegd in simpele bewoordingen en prachtige beelden.
Ik moest aan die klus terugdenken toen ik laatst naar een aflevering luisterde van de Eerlijk Gezegd-podcast van Wageningen University & Research. Inge Wallage (directeur Marketing & Communicatie van Wageningen University & Research) spreekt daarin met sociaal-psycholoog Jaap van Ginneken. Van Ginneken zei onder meer het volgende: “Wat mensen in hun hoofd hebben, zijn geen redeneringen maar verhalen.”
En zo is het.
“Research has shown that storytelling has a remarkable ability to connect people and inspire them to to take action. ‘Our species thinks in metaphors and learns through stories'”.
Frances Frei & Anne Morris, Storytelling that drives bold change, Harvard Business Review (november-december 2023)
Ik zie het ook in mijn eigen adviespraktijk.
Of het nu gaat om die ambitieuze strategie, die complexe verandering, dat lastige issue of om het versterken van je reputatie; de vraag ‘wat is ons verhaal?’ is cruciaal. Een simpele vraag waar je niet diep genoeg over kunt nadenken. Het antwoord daarop kan namelijk van onschatbare waarde zijn.
En nee. Dat hoeft echt niet automatisch te leiden tot sjieke manifesten of gelikte ‘corporate stories’. Vaak volstaat het om dat verhaal gewoon op 1 a4-tje op papier te zetten en al die materie eens heerlijk helder te structureren en er een logisch geheel van te maken.
Verhalen doen er toe. Ze hebben de potentie om te inspireren, te motiveren en te veranderen. Heb je het gevoel dat het allemaal wel erg ingewikkeld wordt? Moet je chocolade maken van een shitload aan ideeën, inzichten en data? Sta je straks voor de troepen en wil je die strategie tussen de oren krijgen? Stel jezelf dan vooral de vraag; wat is ons verhaal?
Tot slot. Hieronder twee modellen die ik vaak gebruik. Doe er vooral je voordeel mee. 🙂
Message house: structuur aanbrengen in je verhaal
Framework voor een veranderverhaal
(Foto door Suzy Hazelwood)
Wat je wellicht ook interessant vindt
- 'Als jij jouw verhaal niet vertelt, doen anderen dat voor jou'
- 'Checklist: bevat het veranderverhaal van jouw organisatie deze 7 onderdelen?'
- 'Verhaal vs. narratief: wat jij als ceo of communicatiedirecteur moet weten'
- 'Reputatie: welk verhaal vertel jij over jouw organisatie?'
- 'Positionering, reputatie, greenwashing en meer'
-
Pingback: Communicatiedirecteuren, tegenspraak + de 4 andere meest gelezen artikelen van 2024 - The Connected Leader