Om een duurzamer en socialer wereld te realiseren, en daarin ook van waarde te blijven, zullen CEO’s en hun teams kritisch moeten kijken naar de rol van hun eigen organisatie. En dat betekent dat bedrijven in deze verandering van tijdperk ook moeten kijken naar de manier waarop zij communiceren en hoe zij de buitenwereld tegemoet treden.
De afgelopen maanden heb ik tijdens adviesgesprekken, werksessies en lezingen geregeld stilgestaan bij onderstaande 7 communicatietransities. Inspirerende en waardevolle discussies gegarandeerd. De meeste professionals juichen deze 7 transities van harte toe.
Deze transities zijn tot stand gekomen op basis van research voor een boek dat ik samen met Eric Heres aan het schrijven ben. Een boek over de Chief Communication Officer 3.0. De eerste versie van ons manuscript is binnen. De komende weken vooral flink aanscherpen, aanvullen en vooral schrappen. En dan ligt ons boek hopelijk z.s.m. in de schappen. Meer weten? Stuur me een berichtje.
Juist vanwege de weerklank die deze transities krijgen en het belang dat ik eraan hecht, blijf ik de volgende 7 communicatietransities op de agenda zetten (en waar nodig aanscherpen):
1. Strategie en organisatiekarakter gebruiken als strategisch kompas i.p.v. geleid worden door de waan van de dag.
2. Focussen op transformatie en impact i.p.v. korte termijn-reputatiesuccesjes najagen.
3. Streven naar een gemiddeld betere uitkomst voor alle betrokkenen (win-win) i.p.v. focus op eigen gewin (win-lose).
4. In gesprek gaan mét stakeholders i.p.v. praten óver stakeholders of hen zelfs totaal negeren.
5. Actief luisteren en oprecht willen begrijpen i.p.v. vooral willen zenden en nog meer uitleggen.
6. Openheid en eerlijkheid omarmen i.p.v. verhullen, verdraaien en belemmeren.
7. Twijfels en dilemma’s durven delen i.p.v. een façade van onfeilbaarheid presenteren.
Hieronder de 7 communicatietransities op 1 slide (gebruik gerust):
Aanvullingen op deze communicatietransities? Andere ideeën? Ik hoor het graag.
De wereld verandert in hoog tempo, en de uitdagingen die op ons afkomen zijn groter dan ooit. Duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid zijn geen vrijblijvende keuzes meer. Het vraagt om kritisch naar onszelf te kijken en actie te ondernemen.
Deze 7 communicatietransities zijn bedoeld als een uitnodiging voor reflectie en dialoog. Wat vind jij van deze transities? Welke stappen zijn nodig om ze werkelijkheid te maken? Stuur me een berichtje of laat hieronder een comment achter.
Deze transities zijn niet zomaar te realiseren. Ze vragen om visie, leiderschap, lef en een bereidheid om écht naar binnen te kijken. Wat doen we al goed, wat kan beter? Hoe zorgen we voor versnelling? En misschien wel het belangrijkste: welke kleine, maar impactvolle stap kunnen we vandaag al zetten?