Idealiter beschikt iedere bestuurder, iedere CEO over uitmuntende strategische adviseurs. Er is namelijk veel te winnen. En veel te verliezen. Kijk naar reputatie. Publieke ophef ligt continu op de loer. Okay, maar waar gaan we dan voor? Wat moeten we doen? Wat vooral niet? Een goede strategisch adviseur voelt zich volkomen senang bij dit soort vragen. Maar wat kenmerkt nu zo’n adviseur?
Vorige week mocht ik een dag aan de slag met een groep topprofessionals van een grote organisatie. De centrale vraag: hoe word je een betere strategische adviseur?
Ik kan genieten van dat soort dagen. Goede discussies. Veel praktijkvoorbeelden. Volop energie. Iedereen wil van elkaar leren.
Een van de onderwerpen die aan bod kwam, was ‘signatuur’. Iedereen heeft een unieke signatuur. De signatuur van een strategisch adviseur wordt in mijn ogen bepaald door een mix van 4 ingredienten.
Wat kenmerkt een goede strategisch adviseur?
1. Persoonlijkheid / karakter. Welke karakteristieken (voelen, denken, doen) kunnen aan jou worden toegekend? Dit geheel van eigenschappen bepaalt hoe je in een bepaalde situatie reageert. Hoe je adviseert. Ben je een vos of een egel? Ben je gericht focus of vooral van het divergeren? Oog voor detail of grote lijnen? Ga je de hele avond door of stopt het werk na 17 uur? Ga zo maar door.
Wat in mijn ogen cruciaal is: je committeert je aan het realiseren van de doelen van de top en je wilt ‘winnen’.
2. Kennis/inzichten. Een goede strategisch adviseur beschikt over kennis. Zij weet inzichten te combineren en van betekenis te voorzien. Over specifieke zaken weet de strategisch adviseur meer dan de personen die zij adviseert. Zo mag de CEO van een CCO verwachten dat zij ongeëvenaarde kennis heeft wat betreft ten aanzien van zaken als merk, reputatie, purpose, engagement en issues. Kennis is goud waard. We merken het in onze eigen praktijk. Onze Issue Tracker blijkt een schot in de roos. Weten hoe issues zich ontwikkelen en wat dat betekent. Het geeft niet alleen de organisatie, maar ook jou als strategisch adviseur een voorsprong.
Wat in mijn ogen cruciaal is: je weet wat er speelt en je hebt je ‘intelligence‘ op orde.
3. Vakmanschap / expertisegebied. Uiteraard, als strategisch adviseur heb je een brede blik. Je begrijpt de uitdagingen. En bent in staat om out-of-the-box te denken. Weet als geen ander wat een goed strategisch plan is. Zeker. En tegelijkertijd heb je ook een stempel op je voorhoofd. Van een CCO zal worden verwacht dat zij adviseert over zaken als merk en reputatie. Maar kennis t.a.v. boekhoudkundige zaken? Mwah. Gelukkig maar. Focus is the name of the game.
Wat in mijn ogen cruciaal is: je hebt een duidelijk expertisegebied waar je in uitblinkt, maar je overziet het geheel als geen ander en maakt verbinding met andere disciplines.
4. Interactie / vaardigheden. Voel je je als een vis in het water in de boardroom? Kun je je plannen met schwung toelichten en weet je daarbij verbinding te maken met de toehoorders? Ben je in staat om relaties te bouwen? Een netwerk te creëren? Weet je hoe je invloed moet vergroten? In mijn ogen zijn dit essentiële vaardigheden voor een strategisch adviseur. Een strategisch adviseur is communicatief ijzersterk.
Wat in mijn ogen cruciaal is: je weet wat er van je verwacht wordt in verschillende situaties, je denkt daar bewust over na en weet daar ook succesvol naar te handelen.
Context bepaalt het spel dat je als strategisch adviseur moet spelen
Als strategisch adviseur ben je bewust bezig met je signatuur. Die ontwikkel je. Scherp je aan. Koester je. En je houdt daarbij continu rekening met de context. Want die context is bepalend voor het verloop van het spel. De ene CEO verwacht een andere prestatie dan de andere CEO. Het ene issue vergt een andere benadering dan de andere. Etc.
Het begrijpen van en inspelen op context is daarom misschien wel de allerbelangrijkste vaardigheid die je moet beheersen als strategisch adviseur. En context verandert snel.
Je bent nooit uitgeleerd.
PS. Op zoek naar een baan als strategisch adviseur? Join Wepublic. Veel vacatures.
Op zoek naar inspiratie?
Andere blogs of sites die je wellicht interessant vindt:
- Blog: Twee typen communicatiedirecteur: aan wie is de toekomst?
- Blog: Geen focus? Dan geen impact. U gaat terug naar af.
- Product: Issue Tracker van Wepublic
- Boek: De Strateeg. Van Cynthia Montgomery
- Boek: The Trusted Advisor. Van David Maister
En vergeet vooral ook niet series als Peaky Blinders, Gomorrah en Billions. ;-). Andere tips? We horen het graag!
-
Pingback: Jennifer O'Mally Dillon: wat communicatiedirecteuren kunnen leren van Biden reddende engel - THE CONNECTED LEADER