Volgens adviesbureau BCG wordt ‘snelheid van leren’ steeds belangrijker. Organisaties moeten zich immers continu aanpassen aan een veranderende werkelijkheid. “Adaptability as the new competitive advantage” schreven Reeves en Deimler eerder. De afdeling Communicatie kán een cruciale rol spelen. En slimme leiders weten dat als geen ander.
Je aanpassen aan veranderende omstandigheden. En dat uiteraard nog sneller doen dan je concurrenten. Het is essentieel om succesvol te zijn. Maar wat is daarvoor nodig?
Reeves en Deimler benadrukken dat organisaties moeten beschikken over 4 eigenschappen:
- “The ability to read and act on signals of change”
- “The ability to experiment rapidly and frequently”
- “The ability to manage complex and interconnected systems of multiple stakeholders”
- “The ability to motivate employees and partners”
Wat betekent dit voor de rol van de afdeling Communicatie (liever: Corporate Affairs)? Die wordt steeds belangrijker. Mits scherpe keuzes worden gemaakt.
De moderne communicatieafdeling blinkt uit op 3 vlakken
Het belangrijkste doel van de communicatieafdeling is om de organisatie te helpen winnen. Dus, bijdragen aan het realiseren van de ambities van de organisatie.
Als adaptability steeds belangrijker wordt, wat betekent dat dan? In mijn ogen moet de moderne afdeling Communicatie uitblinken op 3 vlakken:
– Weten wat er speelt. En weten wat dat betekent. Intelligence. De moderne afdeling Communicatie weet hoe issues zich ontwikkelen en wat stakeholders beweegt. En weet met deze kennis de besluitvorming te verbeteren.
– Ontwikkelen, vertellen en bewaken van ‘het’ verhaal. En het trainen van managers in het vertellen van dat verhaal. Waar staan we voor? Waar gaan we voor? En wat betekent dat? Leiders weten dat ‘storytelling’ cruciaal is om te mobiliseren en te motiveren. Cruciaal wanneer sprake is van continue verandering.
– Managen van issues. En engagen van stakeholders rondom die issues. Schuivende verwachtingen leiden onherroepelijk tot wrijving. En wrijving leidt tot ophef. Hoe ga je daar mee om? Op welke manier voorkom je reputatieschade? Hoe benut je reputatiekansen?
Hoe scoort jouw afdeling Communicatie?
Probeer het eens. Geef jouw afdeling een cijfer op ieder van die 3 vlakken. Welke beeld levert dat op?
Ik ben heel benieuwd.
En om de lat nog wat hoger te leggen; geef jezelf op ieder van die 3 vlakken ook een cijfer als het gaat om ‘vernieuwend’ / ‘innovatief’.
Geef je de afdeling een dikke 10 als het gaat om het managen van issues, maar een onvoldoende als het gaat om vernieuwing omdat bijvoorbeeld voorkant Telegraaf nog steeds maatgevend is? Ook dan is er werk aan de winkel.
Ik verwacht dat er best hoge cijfers gegeven kunnen worden. Volgens mij zijn veel organisaties op de goede weg met hun communicatieafdeling.
Maar toch, een blik op het nieuws geeft het beeld dat er nog een wereld te winnen is …
-
Pingback: Hij is er weer: de brief van Fink aan CEO's. Hier een paar belangrijke zinnen uit die brief. - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: Een slim ontwerp van de communicatieafdeling - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: Checklist: komen deze 7 onderdelen aan bod in het veranderverhaal van jouw organisatie? - THE CONNECTED LEADER