Ik schreef vorige week al dat ik verwacht dat er veel reorganisaties aan gaan komen. En veel communicatieafdelingen zullen niet aan ontkomen aan de bezuinigingsdrang. En soms snap ik daar helemaal niks van. Bezuinigen op communicatie? Op budgetten die toch al niet zo gigantisch zijn? Op afdelingen die toch al niet ruim in het jasje zitten? Waar nog ontzettend veel werk te verrichten is?
Kom op. Waar is de ceo die zegt: “Bezuinigen ja, maar niet op het communicatiebudget!”
Sterker nog. Waar is de ceo die zegt: “Verdubbelen dat budget!”
Dat is lef tonen. Stelling nemen.
Drie redenen om vooral niet te bezuinigen op het communicatiebudget
Allereerst hakt COVID-19 er flink in. Employee engagement is een succesfactor maar heeft ongetwijfeld een knauw gekregen hebben door al dat thuiswerken. Interne communicatie is belangrijk en wordt alleen maar belangrijker. Zeker als organisaties nieuwe strategieën aankondigen en ingrijpend gaan veranderen.
Ook staan reputaties flink onder druk. Het vertrouwen maakt een dramatische val door. Stakeholders hebben hoge verwachtingen van het bedrijfsleven. De lat ligt hoog.
Wordt niet aan die verwachtingen voldaan? Dan is het oppassen geblazen. Naming & shaming is aan de orde van de dag. Ook de CEO is kwetsbaar en ligt onder een vergrootglas. Bezuinigen op de communicatiefunctie is ook vanuit CEO-belang niet handig …
Reden 3. De communicatiefunctie verandert. Minder uitvoerend, meer strategisch. Digitalisering. Slimmer gebruik van big data. Hello CommTech!
Maar we zien ook verdergaande integratie van disciplines. Communicatie en pa die dichter tegen elkaar aan kruipen. Merk- en reputatiemanagement die meer vervlochten raken. Steeds meer nadruk op integraal issuesmanagment. Etc.
Veel communicatieafdelingen staan volop in de stijgers.
Meer redenen te noemen? Ongetwijfeld. Vul gerust aan.
Wat te doen met extra communicatiebudget? Drie tips
Nu stel dat de ceo een epiphanie heeft gehad en dat het communicatiebudget inderdaad verdubbeld gaat worden. Wow! Maar wat dan? Wat te doen met dat budget?
In lijn met bovenstaande 3 redenen waarom je het budget vooral moet verdubbelen, hier 3 tips.
Tip 1. Zorg dat je afdeling beschikt over state-of-the-art change management skills en expertise. En zorg er ook voor dat alle (!) managers door de communicatiewasstraat gaan. Kruip dichter tegen het middle management aan. Versterk communicatief leiderschap.
Tip 2. Maak eindelijk werk van serieus issues- en stakeholdermanagement. Haal meer expertise aan boord. Participeer in het debat. Smeed samenwerkinge. Zet dat bureau aan het werk. Integreer teams als ze in silo’s opereren. Maak sowieso werk van cross functionele samenwerking.
En overweeg om die strategische afdeling Reputatie nu eindelijk eens op te zetten. Ik blijf het een interessant idee vinden …
Tip 3. Maak werk van CommTech. Inspiratie. Mensen. Opleiding. Tools. Veel afdelingen moeten een inhaalslag maken op dit vlak. Doe dat dan.
Daarom. Niet bezuinigen, maar verdubbelen.
Een professionele communicatiefunctie kan van ontzettend grote waarde zijn. Het potentieel is in ieder geval ongekend. En dat potentieel moet slim worden benut. Dat vereist investeringen. In inspiratie en training. Nieuwe mensen. Tooling.
Natuurlijk. Ik ben niet geheel objectief. Ik werk nauw samen met veel communicatiedirecteuren. Tegelijkertijd kunnen we echt niet ontkennen dat er gewoon ook ontzettend veel werk te verrichten is.
Organisaties hebben te maken met grote communicatieopgaven. Bedreigingen liggen op de loer. En kansen liggen voor het oprapen. Juist nu!
Daarom: niet bezuinigen maar verdubbelen van het communicatiebudget.
En je bent de winnaar van morgen.
Wat je wellicht ook interessant vindt:
- Blogpost: CEO’s vertrouwen steeds meer op hun communicatiedirecteur. (en dat is terecht)
- Blogpost: Een slim ontwerp van de communicatieafdeling
- Blogpost: Het piept en kraakt op communicatieafdelingen. Vier uitdagingen voor CCO’s.
- Blogpost: Wat wordt de focus van jouw MT? Dit model maakt prioriteren makkelijker.
- Blogpost: De moderne directeur Communicatie is vooral een leider; 5 tips voor het realiseren van meer impact
(Foto: Image by Frantisek Krejci from Pixabay)
-
Pingback: Waarom alignment niet mag ontbreken in dit McKinsey-rijtje - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: Checklist: komen deze 7 onderdelen aan bod in het veranderverhaal van jouw organisatie? - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: Een 'perfect storm' zoals bij Schiphol; 3 zekerheden - The Connected Leader