Weet jij waar je na de zomer op gaat focussen? Wat de komende jaren belangrijk is? Of wat je op korte termijn voor elkaar wilt krijgen? Als leider? Als persoon? Het stellen van doelen en het uitstippelen van routes om doelen te bereiken, fascineert mij enorm. Klanten huren me er veelvuldig voor in, maar ik besteed er persoonlijk ook veel tijd aan. Hieronder 3 inzichten over (het formuleren van) doelen.
“If you don’t know where you’re going, you might not get there.”
Yogi Berra
Inzicht 1. Doelen doen er toe
Volgens de filosoof Aristoteles zijn doelen een van de belangrijkste drivers van menselijk gedrag. Ze vertellen ons waar we naar op weg zijn en wat we belangrijk vinden. Onderzoek (Latham & Locke, 1984) toont aan dat doelen een grote invloed hebben op zowel prestatie als motivatie.
Vooral de concrete, korte-termijn doelen kunnen je helpen in een flow terecht te komen. Zij vertellen ons waar we onze energie op moeten richten. Als je echt resultaten wilt behalen, ontkom je niet aan het formuleren van doelen.
Doelen helpen je uiteraard ook bij het versterken van jouw accountability. Waar neem je verantwoordelijkheid voor en waar leg je verantwoording over af?
Doelen doen er dus toe.
Maar let op. Het stellen van een verkeerd doel kan negatieve invloed hebben op prestaties en motivatie. En niet ieder doel is dus hetzelfde.
Inzicht 2. Er zijn 3 soorten doelen
Ik onderscheid drie categorieën doelen. De eerste categorie kun je in feite nooit realiseren. Je kunt er als het ware je hele leven over doen. Voorbeeld: ‘To save our home planet’. Zo’n doel wordt ook wel een Massive Transformative Purpose (MTP) genoemd: “a huge and audacious purpose statement.”
De tweede categorie doelen zijn concreter. Dit zijn de langere termijn doelen die weliswaar nog steeds uitdagend zijn, maar wel realiseerbaar. Dat realiseren duurt vaak jaren. Ik spreek hier graag over ambities*. Ambities helpen je op weg om die MTP’s te realiseren. Voorbeeld: ‘Wij zijn in Nederland dé thought leader op terrein X’. Ambities beschrijven wát je wilt realiseren.
De derde categorie betreft de mega-concrete doelen. Ik gebruik hiervoor de term doelstellingen. Het zijn de kleine stappen die je moet zetten om je ambities te kunnen realiseren. Het zijn de taken die je moet verrichten. Ze beschrijven hoe je een en ander wilt realiseren (Doerr spreekt over ‘key results’). Je weet precies wanneer je zo’n doelstelling hebt gerealiseerd. Voorbeeld: ‘Stakeholders X, Y en Z steunen onze visie en plannen’.
Voor mezelf formuleer ik doelstellingen iedere dag. Maximaal 7 als ik het druk heb. En minimaal 3 als ik het niet druk heb. Een van mijn doelstellingen van deze vrijdag is het schrijven van een post over doelen. En ik zal niet stoppen voordat het af is.
Inzicht 3. Passie en purpose vormen de basis
Het werken met ambities en doelstellingen werkt het beste als je een duidelijke purpose hebt geformuleerd en een passie hebt voor het onderwerp.
Passie en purpose zorgen er namelijk voor dat je je ook echt committeert aan het realiseren van de doelen. Je moet echt geloven in waar je mee bezig bent.
“Big goals work best when there’s an alignment between an individual’s values and the desired outcome of the goal. When everything lines up, we’re totally committed – meaning we’re paying even more attention, are even more resilient, and are way more productive as a result.”
Gary Latham
Als ik niet zou geloven in het nut van het wekelijks schrijven van een blogpost, zou ik snel afhaken.
Drie boeken die ik je van harte kan aanbevelen
Meer lezen over doelen en het stellen van doelen? Jaarlijks verschijnen talloze publicaties over dit onderwerp (zie onderaan deze post 3 boekentips). Deze drie boeken kan ik je van harte aanbevelen:
- The Art of Impossible (Steven Kotler)
- Measure What Matters (John Doerr)
- Het Strategisch Communicatie Frame 😊 (Betteke van Ruler en Frank Körver)
Purpose en ambities spelen een belangrijke rol in mijn leven. Ik neem geregeld de ruimte om erover na te denken. Zo ben ik fan van de leadership trails die The Foundation for Natural Leadership organiseert. Geen horloge. Geen telefoon. En veel tijd om in de natuur na te denken over de vragen die er toe doen. Onlangs liep ik een trail in Italië. Mijn kompas is weer bijgesteld. Mijn focus is helder en het is tijd voor verandering. Wordt vervolgd.
* Ik noem dit ambities, John Doerr heeft het over ‘objectives’ en Kotler (2021) spreekt over ‘high, hard goals’. In mijn ogen komt het allemaal op hetzelfde neer.
Wat je wellicht ook interessant vindt
- 'Geen focus? Dan geen impact. U gaat dus terug naar af.'
- 'Deze 3 boeken bleken oh zo belangrijk voor mij'
- 'Drie maanden Bonaire, drie inzichten'
- 'Druk, druk, druk. Tja. Wat doe je eraan?'
- 'Een ‘high performance’ communicatieafdeling? Ja, graag!'
- 'Wat wordt de focus van jouw MT? Dit model maakt prioriteren makkelijker.'