In mijn vorige blog (‘Hoe wapen je je tegen leugens?‘) had ik het over die verdomde #EchoChamber. #EchoChambers vormen een serieus risico voor reputatie en succes van organisaties. Ze vertroebelen de blik van CEO’s. Maar gelukkig zijn CEO’s niet weerloos. En neemt de invloed van de communicatiedirecteur (CCO) toe.
Een #EchoChamber is in feite een kleine ruimte waarin je eigenlijk alleen je eigen opvattingen bevestigd ziet. En waarin je minder open staat voor andere ideeën.
#EchoChambers ontstaan omdat we ons omringen met vrienden en bekenden die hetzelfde denken. Die op ons lijken. Ze ontstaan omdat we het liefst klikken op berichten die ons wereldbeeld bevestigen. En negeren wat daar niet bij past. Omdat we dus zien wat we willen zien.
De algoritmen van Facebook, Google, etc. versterken het effect van de #EchoChambers. Ze schermen ons af van afwijkende meningen.
Waarom CEO’s alert moeten zijn op #EchoChambers: 3 redenen
In een wereld waarin je eigen opvattingen alleen maar bevestigd worden, kun je onmogelijk succesvol functioneren. #EchoChambers vormen dan ook een serieus risico:
- Als je je omringt met geluiden die je eigen opvattingen bevestigen, raak je het gevoel kwijt bij wat er leeft. Dan raak je verwijderd van de werkelijkheid. Denk aan Eva Jinek die dacht dat 150 duizend euro een middeninkomen is. Of de CEO die een loonsverhoging vindt getuigen van moed.
Risico: De CEO maakt keuzes op basis van onjuiste veronderstellingen. Garbage in is garbage out. - Stakeholders kunnen zich niet met je identificeren. Leiders worden niet gezien als ‘one of us’, maar als anderen. De elite. De hoge piefen. Etc.
Risico: het lukt de CEO niet om vertrouwen te creeren, draagvlak te realiseren en/of medestanders te mobiliseren. - #EchoChambers werken “wij/zij-denken” in de hand. “Men is tegen ons”. ”Het is ‘wij’ tegen de rest.” ”Hoe kan het dat zíj óns niet snappen?”
Risico: De CEO voert met iedereen strijd en is niet in staat bruggen te slaan.
Kortom, de boardroom moet zich bewust zijn van het bestaan van #EchoChambers. En zich er tegen wapenen.
Tegenspraak is essentieel voor modern leiderschap. En gelukkig wordt die tegenspraak steeds beter georganiseerd.
Als ik bijvoorbeeld zie hoeveel energie communicatiedirecteuren stoppen in hun linking-pin rol, dan kan het niet anders dan dat dit besluitvorming verbetert.
En 1 reden waarom CEO’s zich vooral niet al te veel zorgen hoeven maken over #EchoChambers
We worden steeds bewuster van de risico’s van #EchoChambers.
CEO’s zijn dan ook niet weerloos.
CEO’s leren. Zij leren van hun eigen fouten. Leren van de fouten van anderen. En onderschat niet de invloed van toonaangevende universiteiten en gerenommeerde consulting films. Er waait een nieuwe wind.
Die #EchoChamber zal altijd blijven bestaan. En dat is niet erg. We zijn ons steeds meer bewust van de implicaties ervan. En we zijn niet weerloos. Zolang we de kamer van maar van frisse lucht blijven voorzien.
Zorg er dus voor dat de ramen open staan. Zeker in de boardroom.
-
Pingback: Trump ... Denken, hopen, weten? - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: Hoe wij onszelf voor de gek kunnen houden (ja, geldt ook voor Wopke, Donald, Willem-Alexander, Ted, ...) - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: Desinformatie: het casino dat social media heet - The Connected Leader