Iedere zaterdag ontvang ik The Financial Times. Een heerlijke krant met vaak zeer interessante long-reeds. Zo verscheen vorige week een fascinerend artikel over Nike: “Has Nike’s magic worn off?”
Journalist Sara Germano heeft er duidelijk werk van gemaakt. Het resultaat: een must-read over merk, reputatie, activisme en authenticiteit. Zeker voor CEO’s, communicatiedirecteuren, marketeers en reputatiestrategen. Een artikel dat Nike waarschijnlijk niet kon waarderen …
Nike is een schitterend merk. Haar invloed op de wereld is immens. Op stijl, cultuur en met haar standpunten ook op het maatschappelijke debat. Schitterend hoe ze de knielende American Footballspeler Kaepernick bijvoorbeeld hebben omarmd. En ook de reactie op de #BLM-protesten was indrukwekkend.
Maar een bedrijf runnen – continu trade-offs maken – en positie innemen in maatschappelijke discussies, is een balancing act. En het blijkt een hele lastige balancing act, zo leert ook het FT-artikel.
“Nike made billions from mixing sportswear, social justice and style, but now employees say the company is not practising what it preaches”
Sara Germano, FT, January 7 2021
Journalist Germano schreef een kritisch artikel over de strategische keuzes van Nike en de consequenties ervan op medewerkers, trots, reputatie, etc. Een artikel over merk, leiderschap, activisme, maar ook over authenticiteit en voorbeeldgedrag.
“The sportwear giant’s daring ads promote diversity and inclusivity, but a new generation of employees say it is losing touch with customers – and failing to practice what it preaches.”
Sara Germano, FT, January 7 2021
Hieronder 8 inzichten. Deze zinnen zijn letterlijk overgenomen. En bij ieder inzicht een praktische tip.
Activisme. ‘Companies are criticized both if they speak out on societal issues and if they don’t.’ Tip: bespreek op het hoogste niveau hoe jouw organisatie een actieve rol bij wilt spelen bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Inderdaad: geen rol willen spelen is in mijn ogen geen optie …
Authenticiteit #1. ‘To be relevant, to be accepted, a company must bring its authentic self to market’ (Mark Parker in Nike’s jaarverslag, 2008) Tip: wat is jouw rotsvaste overtuiging? Waar sta je voor?
Authenticiteit #2 ‘As a new generation of consumers and employees makes itself heard, Nike has been called out for not living up the messaging it broadcasts to the wider world.’ Tip: breng de belangrijkste gaps in kaart door het verhaal van de organisatie af te zetten tegen handelen en houding. Begrijp die gaps. Maak je er even goed boos over. En ga dan aan de slag met die gaps.
Inclusiviteit #1. “There’s an inner circle and outer circle, and it’s tough for black leaders to break in.” (medewerker Nike) Tip: inclusiviteit, ‘nuff said.
Inclusiviteit #2. ‘Looking at the bigger picture, she (FK: Teri Bickford / manager winkel / mag geen Nike Jordan’s meer verkopen) argues that Nike’s direct-sales strategy is at odds with how it markets itself as a champion of inclusiveness. “Nike is always supposed to stand up for the underdog, they’re always on the news standing up for the people who are oppressed. So what are they doing here?”‘ Tip: toets de strategie op de essentie van het merk. Klopt het wel? Waar zitten mogelijke knelpunten? En wat doen we eraan?
Omzet. ‘Against this backdrop (FK: Corona en Black Lives Matter) the brand’s challenges appeared starker than ever. Global revenues dropped 38 per cent as the company swung to a $790m loss in the quarter ended in May.’ Tip: sluit je ogen niet voor (mogelijke) negatieve consequenties die kleven aan activisme. Praat niet alleen over kansen, maar benoem ook risico’s. We zijn allemaal volwassen mensen.
Positionering. ‘The issue of who should lead Nike has laid bare questions surrounding its very essence: is it a marketing company that makes great shoes, or is it a shoe company that makes great ads?’ Tip: geen enkele organisatie is slechter geworden van een flinke dosis ‘soul searching’. Besteed tijd aan het goede gesprek: wie zijn wij en waar staan we voor? Wat zijn wij en waar gaan we voor?
Reputatie. “I don’t envy the task of trying to keep the largest sportswear company in the world cool. Their image is everything. If people don’t think they’re cool, it’s over form them” (Howie Kahn, auteur van Sneakers) Tip: image is everything. Onderschat niet de impact van publieke opinie. Never. Nooit. Vraag maar aan Uber. Of Booking.com.
Hier boven wat quotes uit het artikel (lees het hier). Nogmaals: een aanrader.
Het artikel maakt duidelijk hoe belangrijk authenticiteit is. Mooie woorden? Prachtige verhalen? Graag. Maar leef je het niet na? Oef. Gevaarlijk terrein. Ideeën? Voel je vrij om ze te delen.
Wat je wellicht ook interessant vindt:
- Blog: Vertrouwen win je met daden. Waarom de open brief van o.a. Patagonia, Ben & Jerry’s en Danone een meesterzet is.
- Blog: Stelling nemen als bedrijf of CEO? Hier 20+ interessante links naar artikelen en onderzoeken
- Blog: Interessant hoe HEMA CEO Jegen een issue op de kaart zet (+ 4 gedachtes)
- Blog: Corona, leiderschap en communicatie: pas op voor te hoge verwachtingen
(Image by Marika Godwin from Pixabay)
-
Pingback: De squeeze waar veel communicatiedirecteuren in zitten - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: NRC schreef kritisch over de reputatie van McKinsey. Ik reageerde erop. Vandaag werd mijn brief geplaatst. - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: En dan sla je potverdomme met je vuist op tafel (... als je begaan bent met de reputatie) - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: Stelling nemen tijdens UEFA Euro 2020. Moet dat nou? - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: Diversiteitscampagne ABN Amro is belangrijk - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: Communicatiedirecteuren, deze 5 typen organisaties hebben jullie tegenspraak keihard nodig - The Connected Leader