Higher Ground van Alison Taylor (NYU Stern School of Business) is zo’n boek dat eigenlijk iedere bestuurder en communicatiedirecteur zou moeten lezen. Prachtige ondertitel ook: How Business Can Do the Right Thing in a Turbulent World.
‘Higher Ground shows leaders how business can navigate this messy paradigm shift, build trust, and achieve long-term strategic advantage in a turbulent world’.
The Financial Times, FT and Schroders Business Book of the Year 2024 — the longlist.
➡️ Het gaat over onderwerpen als reputatie, transparantie, vertrouwen, ethiek, stakeholder management, etc. Hoe kunnen CEO’s door al die ruis heen breken en de juiste maatschappelijke prioriteiten stellen? Wanneer zouden zij zich moeten uitspreken over controversiële kwesties en hoe dan? Welke rol spelen waarden in een samenleving die zo verdeeld is?
➡️ Het boek komt met een nieuw, fris geluid dat in mijn ogen mooi aansluit bij discussies die nu in boardrooms worden gevoerd of gevoerd zouden moeten worden.
➡️ Het boek werpt een scherpe en praktische blik op ideeën en theorieën die momenteel heel gangbaar zijn, maar vaak toch erg lastig in de praktijk te brengen zijn. Even gechargeerd:
- Behartigen van de belangen van alle stakeholders? Klinkt goed. Maar is feitelijk onmogelijk gezien de tegengestelde belangen.
- Transparantie als basis voor vertrouwen? Alleen in een ideale wereld. De ontvangende kant heeft te weinig kennis / inzicht om info op waarde te schatten.
- Issues omarmen? Zeker belangrijk. Maar zorg wel voor focus.
- Een standpunt innemen? Je ontkomt er niet altijd aan. Maar bereid je er wel op voor dat je stakeholders tegen je in het harnas jaagt.
- Democratisering van besluitvorming en strategieontwikkeling? Niet doen. Voorkom dat je in oeverloze discussies terecht komt. Wat wel te doen? Goed luisteren en uitleggen waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt. Vervolgens kunnen medewerkers zelf bepalen of ze voor de organisatie willen werken.
➡️ Taylor komt met prikkelende inzichten en concepten die aansluiten bij de praktijk. Inclusief praktische tips.
➡️ Ondertussen gaat het boek natuurlijk wel over ‘doing the right thing’ en transformaties.
Wat is dan ’the right thing’? Zoals ik het lees: 1) make your core product well, 2) clean up your mess, 3) do no harm en 4) treat human beings with dignity and respect.
Kortom, een boek met tal van praktische en inspirerende ideeën en inzichten. Geheel terecht dat het boek door the Financial Times op de longlist van business boek van het jaar is gezet.
Doe jezelf een plezier en bestel en lees dit.
k9c35r