(leestijd: 2 minuten) Joe Biden wordt de 46e president van de Verenigde Staten. Hoewel ik hoopte op zijn overwinning had ik wel twijfels. Man oh man wat was het spannend.
Dit is ook het moment waarop er volop gereflecteerd wordt op de campagnes van beider heren. Lees bijvoorbeeld dit stuk van The Washington Post waarin o.a. verschil in tone-of-voice en houding wordt beschreven. En door die reflecties komen we ook meer te weten over de campagneleider van Joe Biden.
De campagneleider die Joe Biden hielp te winnen, heet Jennifer O’Malley Dillon. Op haar Linkedinprofiel lezen we dat ze sinds maart Bidens campagneleider is. In de media wordt de winst van Biden voor een belangrijk deel aan O’Malley Dillon toegeschreven.
Sinds March O’Malley Dillon has been transforming what had been an under financed, undisciplined and dysfunctional Democratic primary operation into a general-election machine capable of carrying Biden through to the November election.”
Karen Tumulty (The Washington Post)
Voor het schrijven van dit blog, heb ik verschillende artikelen over O’Malley Dillon gelezen. Dat geeft een mooi beeld*. Een vijftal ‘learnings’ heb ik hieronder op een rij gezet. En natuurlijk, elke context is anders, maar toch. Wellicht heb je er wat aan. En mis je een learning? Vul gerust aan.
Wat communicatiedirecteuren kunnen leren van O’Malley Dillon
Learning 1: Het gaat niet over jou.
Kende je O’Malley Dillon? Ooit eerder van haar gehoord? Ik lees dat ze niet zo nodig op de voorgrond hoeft te staan. Het publiek kent haar nauwelijks. In het FD las ik zelfs dat haar bijnaam ‘de onzichtbare’ is.
Onzichtbaar is ze nu niet meer. Ze is een bekende strateeg geworden. Wellicht tegen wil en dank. Maar ze is nu bekend omdát ze geleverd heeft. Haar prestaties zetten haar in de spotlights, niet haar geldingsdrang. Zoals het hoort.
Learning 2: Begrijp hoe campaigning werkt.
Biden heeft gewonnen. En dat komt niet alleen door zijn charisma, mooie plannen of blauwe ogen. O’Malley Dillon schijnt een hele sterke campagne te hebben gevoerd. Ze begrijpt hoe een klassieke campagne werkt en snapt digital. En dat kwam goed van pas in dit coronatijdperk.
“We really tried to strip is back and say two things: One, it’s engagement. And it’s connection”.
Aldus O’Malley Dillon. En dus volgden Zoom-sessies, digitale fundraisers en bijeenkomsten.Tegelijkertijd begreep ze dat mensen ook behoefte aan contact en dus grepen ze ouderwets terug op de telefoon. Etc.
Haar aanpak bleek effectief.
Learning 3: Wees gedisciplineerd.
Dit is mijn favoriete thema. Want ik geloof sterk in het belang van discipline. O’Malley Dillon schijnt uitermate gedisciplineerd te zijn.
“Do the work”, schreef Steven Pressfield al. (boekje is een aanrader!)
Begrijp waar je mee bezig bent. Focus op wat nodig is. En doe wat nodig is. In mijn ogen begint dat met het trouw zijn aan je visie en die visie vertalen naar een helder plan.
En nee, dat hoeft natuurlijk geen lijvig document te zijn. Een A-4tje kan voldoende zijn.
Learning 4: Wees bescheiden. Beheers jezelf.
Gedurende de campagne heeft O’Malley Dillon nooit hoog van de toren geblazen. Sterker nog, toen iets te hard en iets te luid werd geschreeuwd dat Biden wel ging winnen, vond de 44-jarige campagneleider het nodig om in te grijpen.
Ze benadrukte dat het heel spannend zou kunnen gaan worden.
Kijk uit voor zelfoverschatting. De wedstrijd is pas gespeeld als het eindsignaal klinkt. En ook dan blijft er ongetwijfeld nog veel werk aan de winkel.
Bescheidenheid. Ik schreef er laatst een blog over: Het sterkste gif ooit bekend, kwam van Caesars lauwerkroon.
Learning 5: Zorg dat de basis op orde is.
Toen O’Malley Dillon startte, heeft ze het campagneteam van Joe Biden vernieuwd. Het is diverser geworden. Minder blank. En daarmee lukte het om verbinding te maken met verschillende groepen kiezers.
Die basis moet op orde zijn. En dat gaat niet alleen om diversiteit. Dat gaat ook over know-how. Over arbeidsethos. Mentaliteit. Mindset.
Beïnvloed wat je kunt beïnvloeden. Leg de lat hoog. Dat geldt onder meer voor het team waar je mee moet presteren.
Natuurlijk, het zijn nog steeds rare tijden. De verkiezingen bleken tot het einde spannend. Nog steeds weiger Trump zijn verlies toe te geven. “An embarrassment”, zoals Biden zegt. Maar ook van Trumps campagne kunnen we ongetwijfeld leren. Wellicht in een volgende blog? Tips zijn welkom.
* Disclaimer: Enige relativering van al die artikelen en loftuitingen richting O’Malley Dillon is natuurlijk op zijn plaats; we zullen bijvoorbeeld nooit weten hoe dik Joe Biden had gewonnen als er wellicht andere keuzes waren gemaakt of hoe terug was gekeken op de aanpak van O’Malley Dillon als Trump wél had gewonnen.
Wat je wellicht ook interessant vindt:
- Blog: Het is volstrekt logisch dat de communicatiedirecteur lid is van de dominante coalitie
- Blog: Hey strategisch adviseur, wat is jouw signatuur?
- Blog: Het sterkste gif ooit bekend, kwam van Caesars lauwerkroon
- Blog: 4 dagen hiken in de Alpen, 7 waardevolle inzichten
- Blog: CEO’s vertrouwen steeds meer op hun communicatiedirecteur. (en dat is terecht)
(Foto: Andre Chung / The Washington Post)
-
Pingback: De 6 kenmerken van een moderne communicatiedirecteur - THE CONNECTED LEADER