BlackRock, zo ongeveer de grootste investeerder op aarde, heeft vandaag weer de jaarlijkse brief van bestuursvoorzitter Larry Fink aan CEO’s gepubliceerd. De brief van Fink krijgt altijd veel aandacht en wordt ook op de site toegelicht. En dat zal ook nu weer het geval zijn. Hoe kijkt de investeerder naar de wereld en de rol van bedrijven?
Fink geeft aan dat een ‘ingrijpende verschuiving in de allocatie van kapitaal’ zal plaatsvinden. En dit wordt mede versneld door klimaatverandering. Duurzaamheid zal een centrale plek krijgen in de beleggingsaanpak.
Hieronder 7 passages uit de brief van Fink (en de toelichting erop) die ik met aandacht heb gelezen. En die ik belangrijk vind vanuit het perspectief van reputatie- en stakeholderdenken.
- It is clear that being connected to stakeholders – establishing trust with them and acting with purpose – enables a company to understand and respond to the changes happening in the world.
- Over the course of 2020, we have seen how purposeful companies, with better environmental, social, and governance (ESG) profiles, have outperformed their peers. During 2020, 81% of a globally-representative selection of sustainable indexes outperformed their parent benchmarks.
- Improved data and disclosures will help us better understand the deep interdependence between environmental and social issues.
- The more your company can show its purpose in delivering value to its customers, its employees, and its communities, the better able you will be to compete and deliver long-term, durable profits for shareholders.
- We are asking companies to disclose a plan for how their business model will be compatible with a net zero economy – that is, one where global warming is limited to well below 2ºC, consistent with a global aspiration of net zero greenhouse gas emissions by 2050. We are asking you to disclose how this plan is incorporated into your long-term strategy and reviewed by your board of directors.
- We are at a moment of tremendous economic pain. We are also at a historic crossroads on the path to racial justice – one that cannot be solved without leadership from companies. A company that does not seek to benefit from the full spectrum of human talent is weaker for it – less likely to hire the best talent, less likely to reflect the needs of its customers and the communities where it operates, and less likely to outperform.
- While issues of race and ethnicity vary greatly across the world, we expect companies in all countries to have a talent strategy that allows them to draw on the fullest set of talent possible. As you issue sustainability reports, we ask that your disclosures on talent strategy fully reflect your long-term plans to improve diversity, equity, and inclusion, as appropriate by region.
Natuurlijk. Zijn het vooral mooie woorden? Of wordt de daad ook bij het woord gevoegd? We will see. Maar ik schreef het eerder al: woorden hebben consequenties.
Wat je wellicht ook interessant vindt:
- Blog: Woorden hebben consequenties.
- Blog: Stelling nemen als bedrijf of CEO? Hier 20+ interessante links naar artikelen en onderzoeken
- Blog: Oplossen kloof ‘bedrijfselite’ en samenleving? Signalen tonen behoefte aan concrete bewijzen.
- Blog: Stakeholdervertrouwen als nieuwe bottomline? Bring it on!
- Blog: Adaptability? Dit (3) mag van de afdeling Communicatie worden verwacht
(Image by Pete Linforth from Pixabay)
-
Pingback: Drie categorieën purpose - The Connected Leader