(Leestijd: 1 minuut). Dit jaar verschenen op ConnectedLeader.blog 75 blogposts. Ik probeer onderwerpen zoveel als mogelijk af te wisselen om het voor jullie en voor mij interessant te houden. Die afwisseling zie je goed terug in onderstaande top 5 van meest gelezen blogposts.
Ook zie ik die afwisseling terug in de professionals die ‘geabonneerd’ zijn op Connected5. Een compacte email die ik ca 1 x per 3 / 4 weken verstuur met 5 links naar interessante artikelen, onderzoeken, blogs, etc. Ook geïnteresseerd? Op de homepage kun je je inschrijven.
Maar hier zijn ze dan, de top 5 meest gelezen blogposts. Met op de eerste plek een post over communicatie in tijden van corona. (Aan het einde vind je overigens ook de minst gelezen blogpost op ConnectedLeader.blog.)
Plek 1: Corona-virus & communicatie
Op 1 maart schreef ik een blog over het belang van heldere communicatie in tijden van corona. Ik was er vroeg bij en dat zie je ook terug in het aantal mensen dat dit blog heeft gelezen. Wow.
Het blog bevatte onder meer 7 heldere tips. Met op 1: De gezondheid van medewerkers is Chefsache.
Plek 2: De 7 kenmerken van een supergoed jaarplan.
Een praktisch blog dat kan fungeren als checklist. Ook later in het jaar heb ik aandacht aan dit blog besteed wat de populariteit ongetwijfeld heeft beïnvloed.
In dit blog weer veel aandacht voor het belang van focus. Een belangrijk thema in veel van mijn blogposts.
Plek 3: Het piept en kraakt op communicatieafdelingen. Vier uitdagingen voor CCO’s.
Dit blog wordt goed gelezen. En ik vind het leuk om blogs als deze te schrijven. Het onderwerp is belangrijk. Het blog bevat een mix van concrete observaties en praktische aanbevelingen.
Die mix van observaties en aanbevelingen wordt gewaardeerd.
Plek 4: Leiderschap & communicatie: 3 x WOW, 1 x AUW
Ik ben blij dat dit blog goed scoort. Het maakt mij namelijk duidelijk dat ik me moet blijven verwonderen over hoe leiders communiceren. Hoe leiders zich positioneren. En hoe zij zich uitspreken.
In dit blog spreek ik 3 maal mijn bewondering uit, namelijk voor Hoekstra (ministerie van Financiën), Elbers (KLM) en Chesky (Airbnb).
En 1 keer ben ik uitgesproken kritisch. Sorry Booking.com …
Plek 5: Hey strategisch adviseur, wat is jouw signatuur?
Ik ben heel blij dat dit blog hoog scoort. Ik vind het een belangrijk onderwerp. Als adviseur moet je in mijn ogen heel goed nadenken over jouw signatuur. Over wat jou uniek maakt.
En ik ben ook enigszins verrast. Ik had niet verwacht dat dit hier zo’n behoefte aan was.
De kop – wie wil nou geen strategisch adviseur zijn – zal ongetwijfeld tot veel clicks hebben geleid.
En de minst gelezen blogpost op ConnectedLeader.blog: Issuesmanagement, wat je moet begrijpen
Het onderwerp? De foto? De titel? Hoe dan ook, de cijfers liegen er niet om. Dit blog is relatief weinig gelezen.
Nu ik het blog teruglees, denk ik dat het te fundamenteel van aard was. Het had wat praktischer gemogen. Wellicht raakte ik met de titel ook niet de juiste snaar.
De 75 blogposts (tot nu toe dit jaar) heb ik stuk voor stuk met plezier geschreven. En ik ga er met plezier mee door. Wellicht iets minder ‘quotes I like’ en iets meer de diepte in. We’ll see. Ik wil jullie in ieder geval danken voor het lezen. En tips voor volgend jaar zijn van harte welkom! Email ze naar mij!
Wat je wellicht ook interessant vindt: