In mijn werk houd ik me in grote mate bezig met het maximaliseren van de impact van communicatie. Het helpen prioriteren speelt daarbij een belangrijke rol. Wat is belangrijk en wat niet? Wat moet nu opgepakt worden en wat kan ook later?
Met focus meer impact. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. In mijn adviespraktijk zie ik de dilemma’s waar leiders mee te maken hebben. En ik zie hoe ingrijpend keuzes kunnen zijn.
Maar keuzes maken moet. Besturen is besluiten nemen.
Niet alleen reputaties staan op het spel.
Praktisch model om te helpen prioriteren
Hoe kan een organisatie de impact van communicatie vergroten? Met welke communicatiestrategie wordt slim bijgedragen aan het realiseren van organisatiedoelen? Hoe kan een communicatieafdeling haar rol en toegevoegde waarde vergroten?
Belangrijke vragen. Vragen waar ik de afgelopen vaak voor word ingeschakeld. En waar je zorgvuldig over moet nadenken.
Voor communicatie-MT’s heb ik samen met klanten onderstaand model ontwikkeld dat helpt om gezamenlijk (!) de juiste prioriteiten te stellen. Ook op afstand.
Dit model levert intelligence op waarmee je betere keuzes kunt maken en het wederzijds begrip kunt vergroten. Je ziet heel snel of je hetzelfde in de wedstrijd zit. En waar je met elkaar over in gesprek moet gaan.
Zoals je ziet, kent het model zes ‘dimensies’ (strategy, performance, health, structure, collaboration, leadership) en 24 ‘knoppen’. Aan al deze knoppen zou je in theorie kunnen draaien. Maar dat is ondoenlijk.
Aan welke knoppen ga je daadwerkelijk draaien? En waarom? Wat is belangrijk? Wat is urgent? En hoe groot is de opgave per knop?
Prioriteren in de praktijk: hoe zou je dit model voor je kunnen laten werken?
De praktische waarde van het model kunnen we het beste aanduiden aan de hand van een concreet voorbeeld.
We gingen aan de hand van het model in gesprek met het MT van een grote afdeling Communicatie.
- Aan de hand van een online tool hebben de verschillende MT-leden een korte vragenlijst ingevuld.
- Deze vragenlijst werd door de MT-leden anoniem beantwoord.
- Per ‘knop’ moesten zij 2 vragen beantwoorden: hoe belangrijk vind je deze knop? En hoe vind je dat jullie ‘presteren’ t.a.v. deze knop?
- Ik analyseerde de uitkomsten en verbond hier vervolgens conclusies en aanbevelingen aan.
Op basis van de uitkomsten van de online vragenlijst en feedback van medewerkers werden werksessies georganiseerd en werd vastgesteld wat prioriteiten, uitdagingen en kansen zijn.
Het resultaat?
- Inzicht in elkaars opvattingen,
- Concrete kansen en aandachtspunten
- Heldere prioriteiten
Het model is uitermate geschikt om periodiek te gebruiken. Meer van hetzelfde is niet het antwoord op de uitdagingen waar we mee geconfronteerd worden. Wellicht dat dit model je kan helpen om richting te kiezen. En keuzes te maken. Met focus meer impact.
Wat je wellicht ook interessant vindt:
- Blog: Geen focus? Dan geen impact. U gaat terug naar af.
- Blog: Even slikken en weer doorgaan. Het is wat het is.
- Blog: Communicatiestrategen zien COVID-19 ook als een kans.
- Boek: Beyond Performance (Keller & Price) — Belangrijke bron voor dit model
- Boek: Het Strategisch Communicatie Frame (Van Ruler & Körver)
-
Pingback: De 6 kenmerken van een moderne communicatiedirecteur - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: Communicatiestrategie: pas op voor details - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: Een slim ontwerp van de communicatieafdeling - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: Een 'high performance' communicatieafdeling? Ja, graag! - The Connected Leader
-
Pingback: Organisatie van de communicatie: wat wil je eigenlijk bereiken? - The Connected Leader