Om de 2 jaar formuleert de beroepsvereniging van communicatieprofessionals (Logeion) communicatietrends. Vorige week was het weer zover. Dit jaar komt Logeion prettig verrassend uit de hoek: de trend is dat het communicatievak in transitie zit en daaraan gekoppeld ziet de beroepsorganisatie drie ‘opgaves’.
- Stelling nemen: Steek je nek uit!
- (Her)waardeer luisteren: Stop met zenden!
- Zoek naar betekenis: No more bullshit!
Deze opgaves vind ik spot-on. Ze beschrijven precies wat nodig is. Wat nu belangrijk is. Waar kansen liggen voor verbetering en vernieuwing om zo van nog grotere waarde te kunnen zijn. Ook in de bredere context die het TrendTeam schetst, kan ik mij heel goed vinden.
“Feitelijk zijn het trends waarvan we hopen dat we ze de komende jaren gaan wáármaken. Want de wereld waarin we ons werk doen is in verandering en ons vak verandert mee. Er zijn grote transities aan de gang en er is op allerlei terreinen behoefte aan vernieuwing. We zien daarin een belangrijke opdracht voor communicatieprofessionals: we kunnen helpen om weer grip te krijgen en mede richting te geven aan de transformaties die nodig zijn.”
Jaap de Bruijn (VGZ), voorzitter TrendTeam Logeion op LinkedIn
Ik hoop dat deze trends een startsein zijn voor een fris nieuw geluid. Dat we een nieuwe lichting denkers en doeners gaan zien die met deze opgaves in de achterzak met trots en zelfvertrouwen hun belangrijke werk blijven verrichten en staan voor hun vak. Die met de voeten in de klei op een optimistische en positieve manier naar de toekomst kijken en uit hun communicatiebubbel durven stappen.
Trend of transitie? Transitie!
Op de site van Logeion lees ik dat het TrendTeam in het proces om te komen tot de trends een nieuwe vraag formuleerde: ‘hebben we het over trends of zijn we in transitie?’
Spot-on!
Ik ben er stellig van overtuigd dat ‘communicatie’ in een transitie zit.
We staan als samenleving voor enorme uitdagingen. Het kan en moet duurzamer en socialer. Daar zijn we het met elkaar over eens. En er is inmiddels ook een breed besef dat organisaties een belangrijke rol spelen in die transitie. Maar dat vereist wel dat organisaties kritisch kijken naar hun eigen rol. En dat zij ook kritisch moeten kijken naar hoe zij communiceren. Naar hoe zij de buitenwereld tegemoet treden.
In het recente artikel ‘Organisaties: 7 belangrijke communicatieopgaves’ schrijf ik dat organisaties in mijn ogen op 7 vlakken een slag te maken hebben:
Sluit best mooi aan bij de transitie die het TrendTeam noodzakelijk acht.
Dit vind je wellicht ook interessant: in het artikel ‘Een stevige(r) rol voor communicatiedirecteuren’ schrijf ik dat de rol van de communicatiedirecteur verandert. Haar mandaat wordt groter en verantwoordelijkheden nemen toe. En terecht natuurlijk. Communicatie – in de brede zin – is een kritische succesfactor geworden. En de communicatieafdeling kan van grote toegevoegde waarde zijn. Voor organisatie, stakeholders én samenleving.
Reflectie op de drie opgaves
Het TrendTeam van Logeion roept haar achterban dus op om drie dingen te doen: stelling nemen, stoppen met zenden en zoeken naar betekenis. Een korte reflectie op de 3 opgaves.
Neem stelling: steek je nek uit en pak de regie.
Exact. Helder maken waar je voor staat als beroepsgroep. Uitgaan van je kracht. Accountable zijn. Verantwoordelijkheid nemen en verantwoording afleggen. Dat betekent ook begrijpen wat belangrijk is, visie hebben en keuzes durven maken. En vooral ook met de vuisten op tafel als je het gevoel hebt dat communicatie niet op waarde wordt geschat of er zelfs een potje van wordt gemaakt.
(Her)waardeer luisteren: stop met zenden.
Best jammer dat dit nog als opgave moet worden opgenomen. Maar toch, er ligt inderdaad te vaak teveel de nadruk op zenden. Niet door communicatieafdelingen zelf, maar door bestuurders …. Dit gaat ook over mindset. Binnen veel boardrooms merk ik nog vaak dat de win-lose-mindset dominant is, terwijl onze maatschappij juist gebaat is bij een win-win manier van denken. Lees vooral ook dit onderzoek van Quadriga Universiteit en Bournemouth.
Zoek naar betekenis: no more ‘bull shit’
Hier word ik natuurlijk heel enthousiast van. Focus! Keuzes maken. Wat doet er toe? Wat betekent dat? En wat vraagt dat van mij, van ons, van de organisatie? In zijn blog ‘CCOs Are Stepping Up, But Challenges Remain’ beschrijft Page-voorzitter Robert Bolton dat treffend als hij het over de veranderende rol van communicatiedirecteuren heeft: ‘They must be more committed than ever to focusing on the highest value strategic responsibilities and letting lesser nice-to-haves fall by the wayside.’