Groot nieuws. De steenrijke eigenaar van Patagonia schenkt zijn bedrijf weg aan een goed doel. Elke winst die niet opnieuw geïnvesteerd wordt in het runnen van het bedrijf zelf, gaat in de nieuwe structuur naar een organisatie die milieu- en klimaatprojecten ondersteunt. Patagonia praat niet alleen over wat zij belangrijk vindt, maar voegt ook de daad bij het woord.
Maar dit wisten we natuurlijk al.
Patagonia wordt alom gezien als een bedrijf dat laat zien hoe het ook kan. De reputatie is formidabel.
Steeds vaker wordt van organisaties verwacht dat ze zich uitspreken over maatschappelijke issues. Of ze het nu willen of niet.
Maar verhalen vertellen kan iedereen en je uitspreken over een maatschappelijke kwestie is ook niet echt moeilijk. Er ook echt naar handelen (zoals Patagonia goed doet) en de consequenties accepteren – ook als het pijn kan doen – dán wordt het pas echt uitdagend.
Om een impuls te geven aan discussies over purpose, standpunten en handelen, zou de Patagonia-casus in iedere boardroom op de agenda moeten staan.
Je uitspreken over een maatschappelijk issue is relatief makkelijk
In mijn vorige post introduceerde ik een praktisch framework dat kan helpen bij het bepalen of je je als organisatie wel of niet over een maatschappelijk issue moet uitspreken. In dat framework draait het om drie belangrijke vragen:
- Does this issue align with our strategy?
- Can you meaningfully influence the issue?
- Will your stakeholders agree with speaking out?
Volgens de bedenker van het framework – Paul Argenti – heb je de kans “to speak out as a leader on the issue at hand” als je al deze vragen met ‘ja’ beantwoordt. Em beantwoord je een van de vragen met ‘nee’? Dan moet je je goed afvragen of je uitspreken wel de juiste weg is.
Het framework dat dat oplevert, vind je hier.
Toch ontbreekt er iets in dat framework…
In mijn ogen zou een vierde vraag aan het framework moeten worden toegevoegd.
Namelijk:
Ben je ook bereid de consequenties te aanvaarden?
Het beantwoorden van deze vraag levert ongetwijfeld een zeer spannende discussie op.
Hoe ver ben jij en is jouw organisatie bereid te gaan? Als je je uitspreekt, heeft dat idealiter ook consequenties. Ben jij bereid om deze consequenties te aanvaarden? Hieronder heb ik een paar voorbeelden van bijbehorende vragen op een rij gezet.
- Ben je bereid om klanten en daarmee wellicht omzet te verliezen? Als je je uitspreekt over een maatschappelijke kwestie schop je onherroepelijk ook klanten tegen hun schenen. Durf je dat risico te nemen? Ook als dat betekent dat deze klanten wellicht naar de concurrent gaan?
- Ben je bereid om het beleid ingrijpend aan te passen? Door je uit te spreken over inclusiviteit maak je goede sier, maar als 90% van het topmanagement nog steeds wit en man is, dan klopt er iets niet en zul je toch ook iets moeten doen aan je werving & selectie.
- Ben je bereid de dialoog met medewerkers aan te gaan over de betreffende kwestie? Grote woorden gebruiken in de media, is niet hetzelfde als je kwetsbaar opstellen tegenover je medewerkers en bewust de discussie opzoeken.
- Ben je bereid om consistent en voor langere tijd het verhaal uit te dragen? Je zorgen over de klimaatcrisis uiten in je speech op de nieuwjaarsborrel, is wat anders dan ook gedurende de rest van het jaar iedere kans aangrijpen anderen te overtuigen dat het anders moet en anders kan.
- Ben je bereid coalities te vormen met andere ondernemingen of stakeholders? Het zal ongetwijfeld veilig en comfortabel voelen in de boardroom, maar ben je ook daadwerkelijk bereid de boer op te gaan en tijd te investeren in mogelijke samenwerkingsverbanden?
- Ben je bereid de portemonnee te trekken voor dit betreffende issue? Natuurlijk vinden we het mooi als de ceo zich wil inzetten voor kinderarmoede, maar kom dan behalve met mooie woorden ook met geld over de brug om bijvoorbeeld iets te doen aan de ‘pay ratio‘.
- Ben je bereid om ook in het eigen vlees te snijden? Zat maatschappelijke kwesties hebben te maken met achterhaalde opvattingen. Maar wat als deze opvattingen ook leven in de management top 100? Grijp je in?
- Ben je ook bereid om vast te houden aan je standpunt als anderen zich op de vlakte houden? Het voelt comfortabeler als je met een groep bent, maar soms moet je bereid zijn je nek uit te steken en de ‘lead’ te nemen als je een verschil wilt maken. Durf je dat?
Wat als het antwoord op een van bovenstaande vragen ‘nee’ is? In mijn ogen moet je het issue dan níet terzijde schuiven. Wat je dan juist wél moet doen is in de boardroom een discussie voeren waaróm je niet bereid bent ’to walk the talk’. Wat houd je tegen om – zoals Patagonia doet – de daad bij het woord te voegen? Dat gesprek is waanzinnig waardevol.
(Photo: Jimmy Chin)
Wat je wellicht ook interessant vindt
- 'Je wel of niet uitspreken over een maatschappelijk issue? Een praktisch model'
- 'Diversiteitscampagne ABN Amro is belangrijk'
- 'Issuesmanagement: soms moet je lef tonen en kiezen voor de confrontatie'
- 'Indrukwekkend hoe HEMA CEO Jegen een issue op de kaart zet (+4 gedachtes)'
- 'Dat WK in Qatar wordt een issue van jewelste'
- 'Communicatiebudget: niet verlagen, maar verdubbelen!'