Check Facebook. Lees de krant. Kijk op Linkedin. Het coronavirus lijkt het beste in bedrijven en hun leiders omhoog te halen. Dat mag ook wel. Het vertrouwen in het bedrijfsleven staat onder enorme druk. Stakeholders hebben hoge verwachtingen. Post-corona zullen deze alleen maar zijn toegenomen. Juist door de verwachtingen die nu in deze coronacrisis worden gewekt. Want: benadrukken dat je geeft om de gezondheid van je medewerkers? Uitdragen dat je wilt bijdragen aan een gezondere samenleving? In no-time ‘grootse’ zaken weten te realiseren? Tja. Dan ook na de coronacrisis. Toch? Het wordt interessant.
Hoewel sommige bedrijven met vuur spelen, zullen de reputaties van de meeste bedrijven een boost krijgen. Want wat we zien is ronduit indrukwekkend. In een door het coronavirus ontwrichte samenleving zijn we blijkbaar met elkaar tot grootse dingen in staat.
Bezorgdheid om medewerkers. Om ouderen. Sympathieke acties. Krachtige beloftes. Ongekend altruistisch handelen. Razendsnelle innovaties.
Het komt allemaal voorbij.
Ongekend.
Er wordt niet alleen veel gedaan. Er wordt ook veel gecommuniceerd. Ik schreef het al eerder: vanuit reputatie-oogpunt is het slim om te communiceren over het goede wat je doet in tijden van corona.
Maar vanuit reputatieoogpunt kleeft er ook een groot risico aan. Want met alles wat je nu doet of zegt, schep je hoge verwachtingen. En we weten dat als je hoge verwachtingen wekt, je deze maar beter kunt nakomen.
Ook straks wanneer er ongetwijfeld flink bezuinigd gaat worden om de financiën weer enigszins op orde te krijgen.
Want kom je verwachtingen niet na, dan leggen klanten, medewerkers, media en andere stakeholders het vuur je aan de schenen.
De digitale guillotine is altijd geslepen. Ophef ligt altijd op de loer. Je reputatie als CEO is kwetsbaar.
Door nú te denken over onderstaande 5 thema’s, voorkom je straks wellicht reputatieschade.
1. Consistentie. Zit er samenhang in je handelen? Draag je een eenduidig verhaal uit?
Het artikel “Wil de toplaag offers brengen? Misschien later” in NRC kun je in dit licht plaatsen. Ook niet gek dat politici worden aangepakt, die prediken binnen te blijven, maar zich er zelf niet aan houden.
2. Betrouwbaarheid. Kom je beloftes na? Doe je wat je communiceert?
Zelf ben ik erg onder de indruk van bijvoorbeeld Albert Heijn. Hun manier van communiceren – ook op winkelvloer – vind ik sterk. Het wekt vertrouwen. Consistent. Helder. Sympathiek. Gewoon heel goed. Zie ook hun website. Precies wat je van een icoonmerk mag verwachten.
3. Authenticiteit. Ben je oprecht? Komen die betrokkenheid, bezorgdheid en empathie voort uit je rotsvaste overtuiging? En zien we het dus ook in het post-corona tijdperk terug?
Ik kon een wrange glimlach niet onderdrukken toen ik een onder vuur liggend Chinees bedrijf dozen mondkapjes zag uitdelen. De topman die er breed lachend bij poseerde. Oprechte betrokkenheid bij de Nederlandse samenleving of doorzichtige PR?
Wat je ook doet, voorkom dat je daden overkomen als een PR-stunt. En voorkom dat overambitieuze PR-mensen aan de haal gaan met wat in essentie goede daden zijn.
4. Eerlijkheid. Handel je integer? Stel je zaken voor zoals ze zijn of maak je het iets mooier? Houd je niets achter? Is het moreel te verantwoorden?
We leven in een transparantiemaatschappij. Een bedrijf als Rumag kwam daar op een hele harde manier achter. Oeioeioei. Waarom in godsnaam zo naïef zijn? Als je niet eerlijk bent, wordt dat afgestraft. Speel geen spelletjes.
5. Moraliteit. Is dat wat je doet moreel te verantwoorden? Sluit uit het aan bij geldende normen en waarden? Is het ethisch?
Zo wist Adidas niet hoe snel ze excuses moest maken toen ze geconfronteerd werd met een social shitstorm. Wat was gebeurd? Adidas had besloten om wereldwijd huurbetalingen op te schorten bij al zijn filialen. Dit terwijl topman Kasper Rorsted half maart nog zei dat het bedrijf er goed voor stond… Ai.
Kunnen we fundamentele veranderingen verwachten?
Sjoerd de Jong, ombudsman van het NRC, omschreef het mooi afgelopen weekend in het NRC:
“In het avondrood van deze coronaduiders ontwaren we nu al een nieuwe wereld. Rustiger, socialistischer of sterfelijker, maar altijd: gelukkiger. Natuurlijk gaat het dan niet om voorspellingen, eerder om wensdenken.”
Sjoerd de Jong (NRC, 11 april 2020).
Hordes predikers en goeroes voorspellen een nieuwe wereld. Zelfs de premier waagde zich eraan: “De wereld van voor de coronacrisis keert niet meer terug.”
Hoewel ik ook enigszins sceptisch ben, denk ik zeker dat er iets ten goede verandert.
En die verandering was al veel eerder ingezet. Het statement van de 181 CEO’s dat ze zich niet langer alleen zouden laten leiden door beleggers, kwam natuurlijk niet uit de lucht vallen.
Maar ja. Dat praten over “putting purpose ahead of profit” vond plaats in voorspoedige tijden. In een pre-corona tijdperk. Blijven bedrijven ook trouw aan die principes als het water hun aan de lippen staat? Als er stevige maatregelen moeten worden genomen?
Ik ben benieuwd.
De komende maanden komen we er snel achter welke bedrijven, welke CEO’s het niet alleen bij woorden laten, maar ook daadwerkelijk de daad bij het woord blijven voegen.
Ik hoop dat de coronacrisis werkt als een katalysator. Dat gewekte verwachtingen worden waargemaakt. Dat bedrijfsleven zich als nooit tevoren verbonden blijft (!) tonen met de maatschappij. Het wordt spannend. De digitale guillotine is nog nooit zo scherp geweest.
Andere blogs die je wellicht interessant vindt:
- Blog: Corona & Reputatie. Geen tijd voor hobbyisme.
- Blog: Stakeholdervertrouwen als nieuwe bottomline. Bring it on.
- Blog: Reputatiemanagement 2020. 7 inzichten en adviezen.
(Photo by Adrian Swancar on Unsplash)
-
Pingback: Oplossen kloof 'bedrijfselite' en samenleving? Signalen stemmen (nog) niet hoopvol. - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: Heeft Nike haar magie verloren? 7 inzichten waar CEO's, CCO's en reputatiestrategen hun voordeel mee kunnen doen. - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: De squeeze waar veel communicatiedirecteuren in zitten - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: “Bad companies are destroyed by crises. Good companies survive them. Great companies are improved by them” - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: Leiderschap is een continue dialoog - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: Soms win je vertrouwen door niet (!) te communiceren - The Connected Leader