Deze maand verschijnt vakblad PromZ met de special Groei & Bloei. Het vakblad over actiemarketing en promotionele producten & diensten ging met gewaardeerde collega Maarten Halsema en mij in gesprek over o.a. reputatiemanagement. Titel van het artikel: ‘Zo kweek je reputatievet. Krediet voor zwaardere tijden.’
✅ Heb je zelf te maken met een issue of wil je op een strategischer manier gaan bouwen aan een sterke reputatie? Neem dan vrijblijvend contact op.
Hieronder de essentie van het artikel over reputatie en reputatievet aan de hand van een paar quotes:
- Halsema: ‘Een veelgemaakte fout is dat bedrijven pas aan hun reputatie gaan werken als zich al een crisis heeft voorgedaan. En dat, terwijl pro-actief al een hoop leed is te voorkomen. De reputatie is de perceptie die de buitenwereld heeft van een bedrijf, het vertrouwen erin en de waardering ervoor. Dit zijn grotendeels gebaseerd op de acties van nu en het gedrag dat het in het verleden heeft vertoond. Doe je daarin je best, dan verbeterd dat de naam’.
- Halsema: ‘Een goede reputatie zorgt ervoor dat crises – denk aan problemen als grensoverschrijdend gedrag, diefstal en terugroepacties – veel minder vat op je krijgen’.
- Körver: ‘In goede tijden moet je reputatievet kweken. Dat zorgt ervoor dat je in slechte tijden het voordeel van de twijfel krijgt.’
- Körver: ‘Afgezien van de producten en diensten zijn er natuurlijk nog veel meer factoren die de botten van ‘reputatievet’ voorzien. Denk aan corporate character. Zaken als positionering, purpose en waarden moeten kloppen. Wie je bent dus, en waarvoor je staat en gaat.’
- Körver: ‘Reputatiemanagement is duidelijk geen vorm van PR. Je móet in contact blijven met je stakeholders, zeker. Maar een leuk berichtje in de krant of een handvol leuke posts op social media zetten absoluut geen zoden aan de dijk. Besef ook dat je wat krom is niet recht kunt lullen.’
- Körver: ‘Reputatie is Chefsache en moet ook als zodanig worden aangepakt. Reputatie begint bij het goede doen en het goede ook goed doen.’
- Körver: ‘Onvoldoende aandacht besteden aan wie je bent en waarvoor je staat is een regelrechte misser en hetzelfde geldt voor slechte communicatie als je die zaken juist wel op orde hebt.’
- Körver: ‘Daarnaast moet je zaken nooit mooier voorstellen dan ze zijn. Je wordt keihard gestraft als het uitkomt. Verder is nalaten om te luisteren naar wat er speelt in de markt en bij stakeholders volgens hem een doodzonde.’
- Halsema: ‘Je ziet soms dat bedrijven weigeren het boetekleed aan te trekken, laat staan dat ze begrip opbrengen voor gedupeerden en excuses aanbieden. Toch is het vaak verstandig om meteen in actie te komen. Problemen benoemen, compassie tonen en perspectief bieden.’
- Körver: ‘Voor een goede reputatie is het noodzakelijk om ambities uit te stippelen maar ook om te weten waar het bedrijf nu staat. Anders is het lastig om een route te bepalen.’
- Körver: ‘Je moet zorgen dat klanten en stakeholders weten waar je als bedrijf voor staat en voor gaat. Dat vraagt inspanning. Een goede reputatie moet je verdienen en word je nooit en te nimmer in de schoot geworpen.’
HIER de link naar het magazine. Vanaf pagina 80 vind je het artikel van journalist Marjolein Straatman.

Wat je wellicht ook interessant vindt
- '“Mensen struikelen niet over bergen, alleen over molshopen”. #issuesmanagement'
- '“Slechte publiciteit is ook publiciteit”. Uhm, is dat wel zo? (spoiler: niet echt…)'
- 'Case issuesmanagement: zeven inzichten'
- 'Booking.com, ophef en communicatie'
- 'Reputatierisico: hoe paraat is jouw organisatie?'
- 'Reputatierisico: hoe kwetsbaar is jouw organisatie?'
- 'Reputatierisico’s: 3 belangrijke vragen voor in de boardroom'