“Go woke, go broke”. Heus? Het is in ieder geval opvallend hoe bedrijven als Volvo, Harley Davidson, Shell en Ford terugkomen op eerder gemaakte belangrijke beloftes, of het nu gaat om #DEI of #ESG. Ook een invloedrijke vermogensbeheerder als Blackrock laat een duidelijk ander geluid horen.
De druk op bedrijven om de toon te matigen neemt toe. Kijk bijvoorbeeld naar dit filmpje met Trump’s vriendje senator J.D. Vance, waarin hij fel uithaalt naar bankiers die zich uitspreken over maatschappelijke issues.
Ik schreef er al eerder over in mijn nieuwsbrief Connected5.
Een paar gedachtes die bij mij spelen na het lezen van het FD-artikel ‘Bedrijven VS trekken hun handen af van diversiteitsbeleid’:
- Authenticiteit van beloftes. Als je terugkomt op eerder gemaakte beloftes, hoe authentiek waren die beloftes dan in eerste instantie? Of waren ze toch vooral voor de bühne? Bedoeld om reputatie-plusjes te scoren?
- Publiekelijk uitspreken versus onder de radar blijven. Wordt er niet te gemakkelijk geroepen dat bedrijven zich publiekelijk moeten uitspreken over maatschappelijke issues? Op korte termijn scoor je, maar op lange termijn kun je de deksel op je neus krijgen en word je misschien gedwongen prachtig beleid terug te draaien. Kun je ook in stilte een ‘force for good’ zijn?
- Stakeholder engagement. Hoe goed hebben die bedrijven in eerste instantie geluisterd naar hun stakeholders? Hoe was hun maatschappelijke antenne afgesteld? Wisten deze bedrijven destijds al dat ze een groot deel van de achterban tegen de haren instrijken?
Ik verwacht ook dat we in Nederland moeten wennen aan een ander geluid. Bedrijven zullen voorzichtiger worden met het innemen van standpunten over maatschappelijke thema’s en ik vermoed dat boardrooms gevoeliger worden voor ophef en gedoe. Meer aandacht voor (activistische) aandeelhouders.
Minder lef. Meer voorzichtigheid. Eerst eigen belang, dan maatschappelijk belang. En dat gaat ongetwijfeld tot verhitte discussies leiden.
Wat denk jij? Wat gaan we zien in Nederland?
Wat je wellicht ook interessant vindt
- 'CEO’s schuiven niet bij talkshows aan. En dat is helemaal niet gek.'
- '“Mensen struikelen niet over bergen, alleen over molshopen”. #issuesmanagement'
- 'Je wel of niet uitspreken over een maatschappelijk issue? Een praktisch model'
- 'Communicatiedirecteuren, deze 5 typen organisaties hebben jullie tegenspraak keihard nodig'
- 'Een issue? In dit model vind je wellicht een goede aanpak'
pd1krh