Het Corona-virus houdt de wereld in haar greep. Maatregelen worden groot uitgemeten. Media zitten er bovenop. Mensen worden (dus) bang. De economische groei zou zelfs onder druk staan. Sommige organisaties merken de effecten al. Heldere communicatie is belangrijk. Hieronder 7 tips.
Vanuit de overheid mogen we tijdige, adequate en eenduidige informatieverstrekking verwachten. Maar ook organisaties moeten hun verantwoordelijkheid serieus nemen. Inmiddels zijn de eerste werkgroepen bij onze klanten al gevormd.
Wanneer communiceren we wat? Wat is ons verhaal? Wie voert het woord? Is het Chefsache? En welke toon kies je als je bang bent dat de omzet hard wordt geraakt door het Corona-virus? Niks aan de hand, gewoon doorwerken? Of juist alle seinen op rood zetten?
Organisaties en hun leiders moeten in ieder geval verbinding maken met wat er leeft bij medewerkers. Niks doen is geen optie meer.
Lastige keuzes. Het verschil tussen helder willen zijn en onnodig paniek zaaien is klein. Het vakmanschap van communicatieafdelingen is nu hard nodig.
Communiceren met medewerkers over het Corona-virus: 7 tips
- De gezondheid van medewerkers is Chefsache.
- Neem zorgen van medewerkers altijd serieus. Bagatelliseer nooit.
- Benadruk dat de gezondheid van medewerkers altijd de hoogste prioriteit heeft. (… ook als er zorgen zijn over de omzet …)
- Geef concrete tips om verspreiding van virus tegen te gaan. Maak daarbij gebruik van serieuze bronnen, zoals het RIVM.
- Wees helder over proces. Bijvoorbeeld, wat doen we in geval van mogelijke besmetting?
- Wees feitelijk en breng rust. Laat emoties en assumpties niet de overhand nemen.
- Toon compassie en eerbiedig het recht van medewerkers om zich zorgen te maken. De meesten van ons zijn fitte professionals. Maar dat geldt wellicht niet voor onze ouders…
En ondertussen moeten we ons vooral niet laten gijzelen door angst. Angst is een slechte raadgever.