(leestijd: 2 minuten. Onderstaand blog verscheen eerder op www.wepublic.nl)
Het Corona-virus houdt de wereld in haar greep. Experts zijn bezorgd. Media zitten er bovenop. De economische groei komt mogelijk onder druk. Sommige organisaties merken de effecten al en zijn in crisismodus. Heldere communicatie is belangrijk. De druk op communicatieafdelingen is groot. Tone-of-voice is belangrijk. Hieronder 7 tips.
Vanuit de overheid mogen we tijdige, adequate en eenduidige informatieverstrekking verwachten. Het RIVM moest een beetje opwarmen, maar communiceert steeds beter. Ook organisaties moeten hun verantwoordelijkheid serieus nemen. Dat gebeurt ook steeds meer. Werkgroepen worden gevormd. De communicatiemachine draait op volle toeren. En waar nodig wordt extra capaciteit geregeld of communicatie-advies ingewonnen.
Wanneer communiceren we wat? Wat is ons verhaal? Wie voert het woord? Is het Chefsache? En welke toon kies je als je bang bent dat de omzet hard wordt geraakt door het Corona-virus? Hoe communiceer je met thuiswerkers? Hoe onderbouw je vervelende maatregelen? En niet onbelangrijk: hoe houden we een vinger aan de pols?
Frank Körver: “Juist in deze tijden is communicatie van groot belang. Weet dat u altijd op Wepublic kunt terugvallen voor advies of ondersteuning. Van intelligence tot advies en capaciteit.”
Organisaties en hun leiders moeten in ieder geval verbinding maken met wat er leeft bij medewerkers. Niks doen is geen optie meer.
Maar let op: het verschil tussen helder willen zijn en onnodig paniek zaaien is klein. Het vakmanschap van communicatieafdelingen is nu hard nodig.
Communiceren met medewerkers over het Corona-virus: 7 tips
- Alle hens aan dek. Zorg dat je je communicatiecapaciteit op orde hebt.
- De gezondheid van medewerkers is Chefsache. En daarmee is ook communicatie Chefsache geworden.
- Neem zorgen van medewerkers altijd serieus. Bagatelliseer nooit. Luister goed naar de zorgen van medewerkers.
- Benadruk dat de gezondheid van medewerkers altijd de hoogste prioriteit heeft. (… ook als er zorgen zijn over de omzet …)
- Wees helder over proces en maatregelen. Bijvoorbeeld, wat doen we in geval van mogelijke besmetting?
- Wees feitelijk en breng rust. Laat emoties en assumpties niet de overhand nemen.
- Toon compassie en eerbiedig het recht van medewerkers om zich zorgen te maken. De meesten van ons zijn fitte professionals. Maar dat geldt wellicht niet voor onze ouders…
De nadruk hoeft in deze fase minder te liggen op het geven van tips om verspreiding van het virus tegen te gaan. Hoewel herhaling nooit kwaad kan. Maak dan wel gebruik van serieuze bronnen, zoals het RIVM.
En ondertussen moeten we ons vooral niet laten gijzelen door angst. Angst is een slechte raadgever.
Andere tips? Sharing is caring.
Wat je wellicht ook interessant vindt:
- Blog: COVID-19: Wat media, politiek en de overheid zeggen over het coronavirus
- Blog: Geen intelligence, geen zuurstof
- Case: Consistentie in communicatie door een snelle en effectieve interim oplossing
- Blog: Trap vooral niet in de strategieval (maar leg de nadruk op resultaat)